Brändikehittäjä ja pöllönvartija

AD Virpi Kuntun vastuulla on se, miltä MTV3-kanava näyttää, tuntuu ja kuulostaa. Hän tietää pöllöistä enemmän kuin keskivertoihminen, kuuluuhan toimeenkuvaan tiivis suhde MTV3:n pöllöihin.

Pöllöt, niistä kaikki haluavat keskustella MTV3-kanavan AD:n Virpi Kuntun kanssa. Ja sehän sopii Kuntulle, joka rakastaa 1950-luvulta saakka MTV3:a symboloineita pöllöjä niiden kaikissa eri muodoissaan. Eniten hän kertoo saaneensa palautetta muutaman vuoden takaisista jatkuu-tunnuksista, joissa pöllön silmä seikkaili monin eri tavoin.

”Niitä tunnuksia oli ihana tehdä. Ideat syntyivät usein työporukan iltapäiväkahveilla. EsimerkiksiTappajahai-elokuvaa haluttiin promota uudella tavalla ja yhdessä ideoitiin tunnus, jossa silmästä sukeutui hain evä. Tähän tapaan ideoimme ja toteutimme lähes sata erilaista jatkuu-tunnusta.”

Kunttu on vaalinut perinteikkään pöllön olemassaoloa myös MTV3:n ruutuilmeissä.

”Mietimme koko ajan, miten pöllöjä voitaisiin tuoda kanavailmeisiin. Pöllö on nykyään paljon pelkistetympi kuin aiemmin, mutta siitä ei haluta luopua. Nykyisessä MTV3:n ilmeessä pöllö näkyy kanavalla siiveniskuna sekä kanavatunnuksena, jossa pöllöasuiset naiset harrastavat rollerderbyä. On etuoikeus saada työskennellä pöllöjen kanssa ja viedä teemaa eteenpäin. ”

Katsomo-video ei ole saatavilla

Luovaa ongelmien ratkaisua

AD:n tyypillinen työpäivä pitää sisällään suunnittelua, ideointia, koordinointia, työstämistä ja viimeistelyä. Yhteinen nimittäjä tälle kaikelle on ongelmien ratkaisu.

”Olen fixeri, ratkon ongelmia. Alussa on yleensä jokin tavoite tai haaste, johon yhdessä työryhmän kanssa mietitään ratkaisua. Ratkaisuun vaikuttavat monet asiat – brändin vaatimukset, järjestelmien ja käyttöliittymien reunaehdot sekä tietysti oma luova näkemys. Nautin suuresti ratkaisujen löytämisestä sekä siihen liittyvästä ryhmätyöstä.”

Viimeisin ahaa-elämys on Kuntulle ollut uudenlaisen nosto-tg:n kehittäminen tv-ruutuihin.

”Tarvitsimme tv-ruutuihin elementin, joka toisi reaaliaikaista tietoa mtv.fin sisällöistä. Elementin roolia ja teknistä toteutusta on ideoitu yhdessä markkinointipäällikön, luovan johtajan, tv-suunnittelun ja muiden AD:eiden kanssa. Työkalu tulee pian käyttöön ja on jotain sellaista, jota muut tv-talot eivät vielä ole tehneet.”

Oppikouluna Jyrki

Taiteen maisteriksi opiskellut Virpi Kunttu tutustui televisiomaailmaan legendaarisessa Jyrki-ohjelmassa vuonna 1995. Tuotantoryhmän hyvä henki ja suorien lähetysten energisoiva tunnelma saivat Kuntun tv-koukkuun kertalaakista.

”Se oli mahtava ensikosketus telkkariin. Töitä tehtiin paljon ja meillä oli vapaus kokeilla kaikkea uutta ja erilaista. Ja se suorien lähetysten adrenaliini oli jotakin aivan uskomatonta!”

MTV:lle Kunttu siirtyi vuonna 1999, kun hänet pestattiin MTV3-kanavan historian ensimmäiseksi AD:ksi. Pitkään talossa ollut Kunttu onkin vastannut MTV3-kanavan visuaalisesta ilmeestä useiden ulkoasu-uudistusten aikana.

”Suurimpia onnistumisia sekä itselleni että työryhmälle ovat olleet kaikki isot uudistukset eli vuoden 2001, 2005 ja 2013 uudistukset. Näistä viimeisin oli valtava ponnistus, jossa uudistimme yhdellä kertaa 19 eri brändin visuaalisen identiteetin.”

Jatkuva uudistumisen tarve pitää AD:n virkeänä.

”Seuraan alan trendejä, koska tykkään olla kehityksen eturintamassa. Netti on nykyään hyvä väylä seurata ulkomaisten kanavien, etenkin brittimedioiden tekemisiä. Käyn myös alan messutapahtumissa haistelemassa uusia tuulia.”

AD MTV:ssä
• MTV:ssä työskentelee 4 AD:tä; kolme markkinoinnissa ja yksi MTV Uutisissa.
• vastaavat markkinointipäälliköiden kanssa brändien visuaalisuudesta.
• kuuluvat markkinointitiimeihin ja vastaavat sovituista brändeistä.
• työnkuvaan kuuluu ilmeen kehittäminen ja hallinnointi, sparraus ja yhteistyö MTV:n eri osastojen ja alihankkijoiden kanssa.
• vastaa markkinointipäällikölle 

Metsä inspiroi ideoihin

Parhaat ideat työhön Kunttu saa usein viikonloppuisin ja lomilla vapaa-ajan asunnollaan Savitaipaleella.

”Tykkään kulkea metsässä ja unohtaa arjen kiireet. Olen Savitaipaleelta kotoisin ja juuret merkitsevät paljon. Siellä aivot lepäävät, ja ideat ja ratkaisut syntyvät joskus kuin itsestään.”

Myös unelmat saavat Savitaipaleella siivet.

”Haaveilen työn suhteen siitä, että pääsen kehittämään itseäni ulkomaille. Bonnier-konserni järjestää sisäisiä työnkiertoja, ja minua kiinnostaisi lähteä oppimaan uutta johonkin muuhun maahan. Olisi palkitsevaa tutustua erilaiseen työkulttuuriin ja tarkastella omaa työtään etäisyyden päästä.”

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.