Laatudraaman jäljillä

Draamapäällikkö Sarita Harma on nainen MTV:n monien menestysdraamojen takana. Hän on jo hyvin varhaisesta ideavaiheesta saakka ymmärtänyt Salattujen Elämien, Helpon elämän tai Nymfien kaltaisten sarjojen mahdollisuudet – ja kätilöinyt ne MTV:n kanaville. Apunaan hänellä on ollut upea työyhteisö sekä pitkä historia talossa.

Aina ei draamapäällikkö Sarita Harman työ ole niin hohdokasta kuin viime marraskuussa. Tuolloin hän istui International Emmy Awards –gaalan kansainvälisessä tuomaristossa New Yorkissa ja oli mukana valitsemassa maailman parhaita telenovela-sarjoja. Amerikkalaiseen tyyliin palkintogaalaan liittyi paljon glamouria, juhlahumua ja kuuluisuuksia.

Ihan tavallinen työpäivä Pöllölaaksossa on kovin toisenlainen. Se pitää sisällään eri työvaiheissa olevien projektien hoitoa: käsikirjoitusten lukemista, valmiin kuvamateriaalin katsomista ja arviointia ja sopimusluonnosten valmistelua. Yksi mielenkiintoisimmista draamapäällikön työtehtävistä on kuitenkin trendien haistelu.

”Haluan pysyä tunnolla siitä, mihin tämä yhteiskunta on menossa. Mikä ihmisiä kiinnostaa, mikä taas ei aiheuta minkäänlaisia värähdyksiä? Luen paljon eri alojen julkaisuja, seuraan kirjallisuuden ja teatterin puheenaiheita ja keskustelen näistä ajatuksista draaman tekijöiden kanssa. Draaman aikajänne ideasta valmiiksi tv-sarjaksi on niin pitkä, että meidän tekijöiden on kyettävä ennakoimaan kauas tulevaisuuteen.”

Draamapäällikön työ vie Harman säännöllisesti myös kuvauspaikoille tutustumaan työryhmien arkeen.

”Pyrin käymään jokaisella kuvauspaikalla tutustumassa, mutta en ravaa siellä riesaksi asti. Haluan osoittaa työryhmälle luottamustani antamalle heille työrauhan. Pidän äärettömän tärkeänä sitä, että minun ja työryhmän välillä vallitsee keskinäinen arvostamisen ja auttamisen kulttuuri.”

Draamapäällikön työ MTV:ssä
•    vastaa Salatut elämät –projektista, noin 180 ensi-iltaesitystä vuodessa
•    työstää keskimäärin kaksi kausidraamaa vuodessa
•    etsii ideoita yhdessä alan ammattilaisten kanssa
•    muokkaa ideoita ja konsepteja
•    lukee eri käsikirjoituvaiheissa olevia tekstejä
•    neuvottelee sopimukset
•    hyväksyy käsikirjoitukset, roolituksen, lavastuksen, puvustuksen
•    hyväksyy lopullisen version ohjelmista
•    osallistuu ohjelmien markkinointiviestinnän suunnitteluun

Sijaisuuksien kautta unelmapestiin

Sarita Harmalla on draamapäällikön työssään paljon hyötyä monipuolisesta työkokemuksestaan MTV:ssä. Hän tuli taloon 21-vuotiaana markkinointiassistentin äitiysloman sijaiseksi AV-osastolle, joka oli äänitteitä ja videoita valmistava tehdas.

”Tykkäsin työstä ihan älyttömästi. Oli lumoavaa seurata, kuinka musiikilliset hengentuotteet kulkevat korkeatasoisten ammattilaisten käsityön ja kuulon avulla hienostuneeseen kemiallis-tekniseen prosessiin ja sitten valmiiksi vinyyleiksi. Sitä osaamista oli mahtavaa markkinoida. Nykyisen uutistalon tiloissa sijaitsi silloin kuusi täysautomaattista levyprässiä sekä kasettimonistamo.”

AV-osaston sijaistuksen päätyttyä tie oli viemässä muualle, mutta silloinen hallintojohtaja Sisättö kutsui Harman töihin tiedotusosastolle. Tiedottajana Harma vastasi yhtiön tilaisuuksien järjestämisestä, tiedotteiden kirjoittamisesta, vuosikatsausten tekemisestä, sisäisestä viestinnästä ja PR-lahjoista. Näissä töissä vierähti 10 vuotta, mutta sitten hän alkoi kaivata uusia virikkeitä. Niitä löytyi MTV:n tuottajakurssilta, joka avasi portin ohjelmien hankinnan puolelle ja lopulta draamapäälliköksi.

”Olen vuosien varrella tehnyt hyvin erilaisia töitä ja kohdannut suuria persoonallisuuksia. Ohjenuorana olen pitänyt minulle tuttua, pohjoiskarjalaisten kylien ajatusmaailmaa, jossa kaikki kukat saavat kukkia. Olenkin pyrkinyt lähestymään jokaista tämän persoonasta lähtien ja ennakkoon huolella valmistautuen. Erilaisuuden ymmärtäminen on ollut tärkeää räiskyvien ammattilaisten MTV:llä”, Sarita naurahtaa.

Suomalaisen draaman kätilönä

Suurimpia onnistumisen elämyksiä Sarita kertoo kokeneensa viime vuosien suurten draamojen ansiosta. Etenkin Suomen pisimpään jatkunut päivittäisdraama Salatut elämät on tuottanut iloa jo pitkään.

”Se on ollut aivan käsittämätön ammatillinen matka ja elämys minulle. Tuolloin reilut 15 vuotta sitten se oli hyppy tuntemattomaan. Ei ollut valmista mallia ja latua, jota seurata, joten jouduin – tai oikeastaan sain – opetelemaan paljon itse. Kävin opiskelemassa päivittäisdraaman tekemistä Ruotsissa ja muualla Euroopassa sekä tutustuin tiiviisti myös amerikkalaisiin saippuasarjoihin. Salkkarit on ollut huikea retki, joka jatkuu yhä.”

Salkkareiden ohella Sarita Harma on nauttinut erityisen paljon muiden suurten draamasarjojen, kuten Helpon elämän ja vastikään alkaneiden Klikkaa mua ja Nymfit-sarjojen tekemisestä. Sarjat ovat herättäneet myös kansainvälistä kiinnostusta. Sarita toivookin, että voisi myös tulevaisuudessa omistautua täysin jonkin uuden kotimaisen huippudraaman luomiseen alun sykkivästä ideasta ruudun vangitsevaksi lopputulokseksi asti.

”Kun Nymfeistä kerrottiin minulle ensi kertaa, valmista oli vain yksi lause. Kaksi aikuista miestä kysyi vakavalla naamalla, että tiesinhän minä, että Helsingissä on olemassa antiikin tarustoon perustuvia nymfejä? Tuosta lauseesta käynnistyi pitkä mutta upea produktio, jonka tulokset ovat nyt nähtävillä. Tämän saman kehityskaaren haluan kokea yhä uudelleen. On uskomattoman palkitsevaa olla mukana asiansa osaavien ammattilaisten työssä, joka onnistuessaan herättää yleisössä voimakkaita tunne-elämyksiä.”

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.