Mainos
Mainos

5 syytä, miksi auto lähtee sivuluisuun – näin pidät homman hanskassa

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten toimia, jos auto lähtee sivuluisuun?

Vastaus: Kuljettajan on oltava perillä siitä, mitä erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä hänen autostaan löytyy. Niiden olemassaolo tai puuttuminen vaikuttaa olennaisesti siihen, mikä on oikea tapa toimia hätätilanteessa.

Tyypillisiä luistoon johtavia virheitä ovat:

  • Huonokuntoiset renkaat
  • Selkeästi huonommat renkaat auton takapäässä
  • Huolimaton kaasun käyttö
  • Hätäinen ohjausliike
  • Liian suuri tilannenopeus

ESC-ajonvakautusjärjestelmä

Virheen satuttua kuljettajan oma toiminta saattaa vielä pelastaa onnettomuudelta. Nykyautoissa on myös paljon erilaista turvatekniikkaa avustamassa kuljettajaa.

ESC-ajonvakautusjärjestelmä pyrkii estämään luistoja ja kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan. Käytännössä järjestelmä laskee moottorin tehoa ja korjaa auton kulkusuuntaan jarruttamalla yksittäisiä pyöriä.

Aliohjautuminen

Kuljettajan pitää tietää, onko autossa ajonvakautusjärjestelmä vai ei. Tämä tieto vaikuttaa olennaisesti siihen, miten auton aliohjautuessa (puskiessa) on syytä toimia.

Mikäli autossasi on ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja se pyrkii puskemaan, toimi näin:

  • Paina kytkin pohjaan (jos autossa sellainen on).
  • Älä jarruta.
  • Käännä lisää sinne, minne haluaisit auton kääntyvän. ESC-järjestelmä pyrkii vähentämään vauhtia ja kääntämään autoa jarrujen avulla haluamaasi suuntaan.

Mikäli autossasi ei ole ESC-ajonvakautusjärjestelmää ja se pyrkii puskemaan, toimi näin:

  • Paina kytkin pohjaan (jos autossa sellainen on).
  • Älä jarruta.
  • Älä käännä lisää.

Joskus käyttäjä sekoittaa ajonvakautusjärjestelmän ja vetoluistonestojärjestelmän. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetussa autossa on vetoluistonesto, mutta vetoluistonestojärjestelmällä varustetussa autossa ei välttämättä ole ajonvakautusta.

Yliohjautuminen

Auton yliohjautuessa (lähtiessä sivuluistoon) on toimintatapa auton järjestelmistä riippumatta samanlainen:

  • Paina kytkin pohjaan (jos autossa sellainen on).
  • Pidä ohjaus koko ajan tien suuntaisena eli jos perä lähtee vasemmalle, ohjaa vasemmalle.

Liika vauhti ulosmittaa turvallisuushyödyt

Kuljettajan ei pidä milloinkaan tuudittautua liiaksi järjestelmien tuomaan turvallisuuden tunteeseen. Erinomaisuudestaan huolimatta ajonvakautusjärjestelmäkin auttaa vain tiettyyn rajaan asti. Kun tämä raja ylittyy, karkaa auto sekä kuljettajan että tekniikan hallinnasta.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme