Mainos

Asiantuntijan vinkit auton valojen kunnossapitoon: Tiesitkö tätä valojen korkeussäädöstä?

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten auton valoista voi pitää huolta muuten kuin vaihtamalla polttimon? Mistä tietää, että jotain olisi tehtävä?

Vastaus: Tien päällä on samat vaarat vuorokaudenaikaan katsomatta – pimeässä niitä on vain hankalampi huomata. Kuljettaja pystyy vaikuttamaan mahdollisuuksiinsa havaita riskit ajoissa ajamalla riittävän alhaisella tilannenopeudella, käyttämällä valoja tehokkaasti, havainnoimalla oikein sekä huolehtimalla valojen puhtaudesta ja kunnosta.

Valojen testaus ostohetkellä

Automainoksissa näkee mitä hienoimpia nimiä nykyautojen valojärjestelmille. Ostajan ei kuitenkaan tule antaa näiden valojärjestelmien eksoottisten nimien hämätä itseään – sama pätee valonlähteeseen. Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä halogen-, xenon- vai led-valot. Sen sijaan sillä on merkitystä, valaisevatko valot hyvin vai huonosti. Esimerkiksi osa tämän päivän led-valoista on valoteholtaan ala-arvoisen surkeita.

Parhaan käsityksen auton valojen hyvyydestä tai heikkoudesta saa ajamalla autolla pimeällä tieosuudella. Suosittelenkin aina pyytämään auton yön yli koeajoon, jolloin on mahdollista kokeilla myös sen valojen toimivuutta. Mikäli autoliike ei tähän suostu, kannattaa vaihtaa merkkiä ja etsiä liike, joka suostuu.

Uutta autoa ostettaessa on syytä huolehtia, että autoliikkeen koeajoautossa on täsmälleen sama valojärjestelmä kuin siinä, jota on tilaamassa. Saman automerkin ja -mallin eri varusteversioissa valojärjestelmät saattavat vaihdella. Jos koeajoautossa on led-valot, ja on tilaamassa autoa varustetasolla, jossa on halogenit, ei valoista voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.

Pesurit ja puhtaus

Varsinkin Etelä-Suomen talvet ovat viime aikoina olleet varsin kuraisia. Erikoista on, että markkinoilla tuntuu olevan yhä enemmän autoja, joissa ei enää ole valonpesimiä. Tietooni on tullut tapauksia, joissa autoon on ostettu lisävarusteena led-valot ja yllätytty sen tultua, ettei siinä olekaan valonpesureita, vaikka alkuperäisten halogenvalojen yhteydessä näin olisi ollut. Tässä on siis syytä olla todella, todella tarkkana. Henkilökohtaisesti en ostaisi Suomen kuraiseen talveen autoa ilman ajovalojen pesureita.

Muutenkin auton valojen puhtaudesta on syytä huolehtia. Usein valonpesimet eivät toimi päiväajovaloilla ajettaessa. Näin valoumpio on saattanut päivän aikana muurautua sellaisen kurakerroksen peittoon, ettei lika enää hämärän tultua irtoakaan pelkillä valonpesureilla. Valot kannattaakin puhdistaa ennen pimeän laskeutumista esimerkiksi huoltoasemalla. Itselläni on aina mukana ikkunanpesuainetta suihkepullossa ja talouspaperia. Näin en ole riippuvainen huoltoasemista tai niiden välineistöstä.

Valojärjestelmän toimintaperiaatteen tunteminen

Liikenteessä on paljon kuljettajia, jotka eivät tiedosta oman autonsa valojen toimintaperiaatetta. Monissa uudehkoissa autoissa, joissa on niin sanotut päiväajovalot, eivät takavalot pala ollenkaan päiväajovaloilla ajettaessa. Tämä on turvallisuusriski paitsi hämärässä ja pimeässä, myös sumussa, sateella ja lumisateessa ajettaessa. Usein myös sateen tai lumisateen jälkeen vesi lentää tai lumi pölisee niin, että takavalojen olisi syytä palaa.

Joissakin autoissa on automatiikoita, jotka vaihtavat hämärän tultua tai sateella automaattisesti päiväajovaloilta lähivaloille ja sytyttävät samalla takavalot. Näissä järjestelmissä ja niiden toimintaherkkyydessä on kuitenkin vielä toivomisen varaa. Itse pyrinkin aina huolehtimaan siitä, että olosuhteiden heikentyessä käännän lähivalot katkaisijasta päälle. Näin saan varmistettua, että takanakin on valoa.

Toisiin autoihin on mahdollista ohjelmoida takavalot palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa. Jos näin tehdään, on kuitenkin huomioitava, etteivät mahdollisen perävaunun valot tästä huolimatta useinkaan pala, ellei valokatkaisijasta käännetä lähivaloja päälle.

Kuljettajan tulisikin selvittää valokatkaisimen eri asentojen vaikutukset valojen toimintaan – perävaunun kanssa ja ilman. Näin vältytään ikäviltä yllätyksiltä ja vaaratilanteilta.

Kunnon tarkkailu – hiipuminen

Valojen kunnon tarkkailu omatoimisesti korostuu nykyään, kun autojen huoltovälit ovat pidentyneet. Kuljettajan tulisikin päivittäin tarkastaa auton valojen toiminta. Tämä onnistuu näppärästi esimerkiksi peilaamalla näyteikkunan kautta.

Uusimmissa autoissa on myös itsediagnoosijärjestelmiä, jotka kertovat polttimon palamisesta. Näissäkin järjestelmissä on kuitenkin eroja. Itselläni on esimerkiksi taannoin ollut auto, joka kertoi kyllä muiden polttimoiden rikkoontumisesta, mutta ei lähi- tai kaukovalojen. Ne piti tarkastaa itse.

Jos huomaa jonkin polttimoista rikkoontuneen, tulisi se vaihtaa tai vaihdattaa mahdollisimman pian uuteen. Tämä ohje koskee myös seisontavaloja. Jos seisontavalon polttimo on rikki ja ajovalon polttimokin hajoaa, alkaa auto muistuttaa mopoa tai moottoripyörää. Tästä puolestaan aiheutuu ikäviä vaaratilanteita. Myös mahdollisen perävaunun valojen kunnosta on syytä huolehtia.

Valojen rikkoontumista voi myös ennakoida. Ei ole ollenkaan hölmöä uusia vielä toimivia lähi- ja kaukovalopolttimoja esimerkiksi huollon yhteydessä. Tällaisella ennakoivalla huollolla välttää parhaiten tilanteet, että autolla joutuisi ajamaan vajaavaloisena. Mikäli polttimo ehtii hajota ajossa, kannattaa aina uusia molempien puolien polttimot – siis myös ehjä, joka todennäköisesti tulisi tiensä päähän viikon, parin kuluttua.

Siinä, missä halogenpolttimo sammuu yhtäkkiä käyttötuntien tultua täyteen, xenon-polttimon valoteho hiipuu vähitellen. Kuljettaja itse ei hiipumista välttämättä edes tiedosta ennen kuin saa taas uudet polttimot nokalle. Ero vanhaan on valtava. Suosittelen vaihtamaan xenon-polttimot uusiin viimeistään noin 50 000 kilometrin ajon jälkeen. 

Umpioiden mattaantuminen

Muovisten valoumpioiden myötä on tullut mattaantumisongelma, joka vaikuttaa auton ulkonäön lisäksi väistämättä myös umpiosta ulos pääsevään valoon. Aurinko, tiesuola, pesuaineet, hiekka, kivet yms. edesauttavat mattaantumista.

Huonokuntoinen umpio tulisi vaihtaa uuteen. On myös olemassa umpioiden kiillottamiseen erikoistuneita liikkeitä, jotka pystyvät tekemään ihmeitä umpion kirkkaudelle asianmukaisin ainein ja työkaluin. Yleensä kiillotuksen hinta on vain murto-osa uuden umpion hinnasta.

Tehokkaammat polttimot

Joillakin polttimonvalmistajilla on tarjolla sallittujen wattimäärien rajoissa olevia polttimoita, joille luvataan ehkä jopa 30 prosenttia tavallisia polttimoita parempi valoteho. Yleensä lupaus pitää paikkansa – tosin polttimon kestoajan kustannuksella. Tämä saattaa kuitenkin olla perusteltu valinta talvikauden ajoihin.

Sen sijaan tiekäytössä kiellettyjä, voimakastehoisia polttimoita ei saa käyttää. Paitsi, että ne häikäisevät vastaantulijaa, ne usein normaalia polttimoa suuremman lämpötilansa vuoksi vaurioittavat umpion pilalle.

Korkeuden säätö

Mikäli autosi kojelaudassa on valojen korkeudensäätö, tutustu katkaisijan toimintaan käyttöohjekirjan avulla.

Muista, että valojen korkeus on säädettävä kulloisenkin kuormituksen mukaiseksi. Näin parannat paitsi omaa – myös muiden näkemistä.

***


Uusimmat

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot