Mainos
Mainos

Audi laajentaa kaasuautomallistoaan – lisää tilaa ja tyyliä

Kaasuautoilua voisi sanoa piilovihreäksi vaihtoehdoksi. Ulospäin nämä autot eivät erotu muuten kuin mallimerkinnöillään, mutta pakoputken päästä tulee ulos huomattavasti vähemmän haitallisia aineita. Muutamissa Euroopan maissa kaasuautot ovat huomattavan yleisiä, mutta Suomessa ne ovat vasta yleistymään päin. Tähän syynä on ollut jossain määrin tankkausverkosto sekä itse autovaihtoehtojen rajallisuus.

Tilanne on kuitenkin parantunut vuosi vuodelta. Tankkausasemia on suurimpien kaupunkien lisäksi entistä enemmän myös haja-asutusalueilla ja Suomessa suurin kaasun jakelusta vastaava yhtiö Gasum laajentaa tarjontaansa jatkuvasti. Myös autovaihtoehtoja on tullut lisää ja uusimpana lisäyksenä Audi tuo markkinoille A4 Avantin kaasuversio g-tronin.

Audin pellin alta löytyy 2,0-litrainen TFSI-moottori, jota voi käyttää maa- ja biokaasun lisäksi normaalisti bensiinillä, kuten kaikkia muitakin kaasuautoja. Kuluttujan kannalta olennaisimpana asiana polttoaineiden välillä ei ajossa huomaa eroa eikä kuljettaja edes huomaa siirtymää näiden välillä. Turbomoottori tarjoilee kaasukäyttöön optimoituna 170 hevosvoimaa ja 270 newtonmetrin väännön, joiden turvin ympäristöystävällinen farkku kiihtyy sataseen 8,4 sekunnissa. Kaasun keskikulutukseksi kuitenkin kirjataan 3,8 kg/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 102 g/km. 19 kilon kaasutankilla pystyy ajamaan siis noin 500 kilometriä, minkä jälkeen bensiiniä riittää vielä noin 450 kilometrin ajoon. Suhteellisen pienten päästölukemien lisäksi olennaista kaasuautoilussa on pienhiukkaspäästöjen puuttuminen, mikä on nousemassa entistä suuremmaksi ongelmaksi myös bensiinikäyttöisten autojen kohdalla.

Oikeastaan ainoa myönnytys kaasuauton kohdalla on tehtävä tavaratilassa, josta kaasutankit nappaavat osansa. g-tronissa tavaratilaa on 90 litraa vähemmän ja tilavuutta takapenkit ylhäällä kirjataan 415 litraa.

Suomessa A4 Avant g-tron tulee tarjolle Business ja Business Sport -varusteluilla sekä manuaalia- että automaattivaihteisena. Manuaaliversion hinnat alkavat 43 518 eurosta ja automaatin saa noin 1 000 euron lisäpanostuksella. Lähtöhinta on noin 600 euroa korkeampi kuin 2,0-litraisen 190-hevosvoimaisen bensamallin. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla esimerkiksi maakaasulla ajaminen maksaa noin 4,40 €/100 km, joten tämä hintaero kuolettuu varsin nopeasti.

Audi esitteli keväällä samalla tekniikalla varustetun A5 Sportbackin, mutta se ole vielä saapunut Suomeen.

Kuvat: Valmistaja

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme