Mainos
Mainos

Audi Q8 -konseptiauto ravistelee muotoilutrendejä ja ennustaa tulevaa

Audin osaston yksi päätähdistä on Detroitissa nähty Q8 -konseptiauto. Ladattavalla hybridivoimalinjalla varustettu katumaasturi on saanut uuden keulailmeen ja takavalot, ja nähtäväksi jää, kuinka paljon näistä siirtyy myös tuotantoautoon. Detroitissa esitellyssä versiossa huomion vei ammottava keulan maski, joka on huomattavasti hillitympi Genevessä esillä olleessa Sport-versiossa. Takavalojen voimakas vaakalinja erottaa sen kuitenkin edelleen muusta saksalaisesta muotoilusta. Muotoilun perinteistä osaa edustavat C-pilarit ja ulkonevat pyöräkotelot, joilla on haettu muistoja alkuperäiseen 1980-luvun Audi Quattroon.

Valmistaja lupailee auton olevan tuotantokelpoisenakin tavallista näyttävämpi ilmestys. Kokonsa puolesta se sijoittuu hyvin lähelle Q7:ää ja sen puolesta näyttävyyttä löytyy. Q8 on 5,02 metriä pitkä ja akseliväliä on noin kolme metriä. Lisäksi se on noin kaksi metriä leveä ja 1,70 metriä korkea. Coupémaisessa muotoilussa on lisäksi huomioitu takapenkkiläisten riittävä pääntila. Tavaratilaa on tarjolla 630 litraa. Lisäksi auton maavaraa voi säätää kahdessa tasossa, jossa on 90 millimetrin korkeusero.

Q8:n crossover-coupé -muotoilu yhdistettynä hybriditekniikkaan, sekä paneelimainen viihdejärjestelmän kosketusnäyttö edustavat ajankohtaista kombinaatiota. Uutta teknologiaa edustavat myös ovien automaattinen avaustekniikka, joka perustuu kosketussensoreihin.

Q8:n 3,0-litrainen TFSI -polttomoottori tuottaa 245 kW:n (333 hv) tehon ja enintään 500 Nm:n vääntömomentin. Sähkömoottori tuottaa 100 kW:n tehon ja 330 Nm:n väännön. Moottorikokonaisuus on yhdistetty kahdeksannopeuksiseen tiptronic-automaattivaihteistoon. Koko järjestelmä tuottaa 330 kW:n tehon ja 700 Nm:n vääntömomentin. Audi Q8 -konsepti kiihtyy 0-100 km/h 5,4 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h. Plug-in hybridin kulutuksen uskotaan olevan vain 2,3 litraa 100 kilometriä kohden, joka vastaa 53 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohti. Auton litiumioni-akku sijaitsee takana ja on kapasiteetiltaan 17,9 kWh. Näin ollen se mahdollistaa 60 kilometrin matkan ajamisen ainoastaan sähkön voimalla ja kokonaistoimintasäteeksi ilmoitetaan TFSI-moottorin kanssa enintään 1000 kilometriä. Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia.

Q8 tulee haastamaan BMW X6:n ja Mercedes-Benz GLE Coupen. Valmiit autot tulevat myyntiin vuonna 2018.

Kuvat: Mikko Autio

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme