Mainos
Mainos

Audi suunnittelee yhtä autoa viisi vuotta – komeissa kuvissa koko matka ideasta ensi-iltaan

Uuden auton suunnittelu on monimutkainen ja hyvin monesta vaiheesta koostuva prosessi, joka kestää vuosia. Tässä kuitenkin pieni kurkistus autosuunnittelun salaperäiseen maailmaan.

Audi suunnittelee tulevat autonsa uudessa, vasta hiljattain avatussa muotoilukeskuksessaan. Keskuksessa työskentelee noin 400 henkilöä, mikä on yli tuplasti enemmän kuin mitä Audin muotoiluosastolla oli väkeä 2000-luvun alussa.

Audi Design Center on huippusalaisten projektien koti, joka sijaitsee yhtiön pääkallopaikalla Saksan Ingolstadtissa. Siellä työskentelevät muotoilijat ja insinöörit sekä heidän tuotoksensa ovat suojassa ulkopuolisten katseilta muun muassa peilaavien ikkunoiden ansiosta. Syy siihen, miksei laitos ole yksinkertaisesti ikkunaton, on varsin simppeli; mikään ei nimittäin vedä automuotoilijoiden mukaan vertoja luonnonvalolle.

Paras idea voittaa

Auton suunnittelu alkaa tyypillisesti viisi vuotta ennen sen julkaisua. Aluksi suunnittelijat työstävät karkean näkemyksen tulevan auton muotokielestä ja huolehtivat, että se on edelleen tunnistettavissa Audiksi. Autosta tehdään myös joitain pienoismalleja ennen kuin sen ulkonäkö alkaa hiljalleen muotoutua. Tämä vaihe kestää kolmesta neljään kuukautta.

Ennen kuin auton lopullista muotoa lähdetään lyömään lukkoon, käyvät eri osastot useita neuvotteluja liittyen paitsi auton ulkonäköön niin myös sen teknisiin ominaisuuksiin, kilpailijoiden tuotteisiin sekä markkinoiden kiinnostukseen kyseisenlaista autoa kohtaan. Näiden neuvottelujen jälkeen suunnittelijat kehittävät parin seuraavan kuukauden aikana auton ulkonäöstä useita hieman erilaisia versioita, joista paras valitaan.

Tietokoneen ruudulta savimalliksi

Varsinaisen tuotantoversion suunnitteluprosessi voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen, jotka ovat tietokoneavusteinen suunnittelu (CAD), konsepti (concept) ja savimallin työstäminen (clay milling). Audi kutsuukin kokonaisuutta C3-prosessiksi.

Brodneck pääsi myös tutustumaan äskettäin esitellyn A7:n savimalliin. Vaikka saven käyttö voi tuntua alkukantaiselta, on sillä tärkeä rooli auton lopullisten muotojen syntymisessä. Vaikka supertehokkaiden tietokoneiden avulla autosta on mahdollista luoda äärimmäisen fotorealistinen digitaalimalli hyvin nopeasti, voi auton linjoja suunnitella tietokoneen ruudulla vain tiettyyn pisteeseen asti. Todelliset mittasuhteet ja muotojen sulavuus käy ilmi vasta fyysisestä mallista. 

Vaikka savea työstetään Audilla hyvin paljon myös käsin, on heillä käytössään lisäksi parikymmentä robottia, jotka muovaavat saven haluttuun muotoon huomattavasti ihmistä nopeammin ja tarkemmin. Tietokoneelle syötettävää 3D-mallia apunaan käyttävä robotti muotoilee täysin aidon kokoisen savi-Audin millimetrin kymmenesosan tarkkuudella vain yhdessä päivässä. Kun savimalli on kuivunut, ryhtyvät sitä työstämään ja viimeistelemään samat henkilöt, jotka vastasivat myös 3D-mallin luomisesta. Kun auton ulkonäkö on saatu hiottua kohdilleen savimallin kanssa, siirretään siihen tehdyt muutokset takaisin tietokonemalliin.

Virtuaalitodellisuus sisustussuunnittelun apuna

Auton sisustus luodaan ensin hyvin pitkälti tietokoneella. Koska tietokoneiden laskentateho mahdollistaa erittäin realistisen jäljen, voidaan erilaisia materiaaleja testata erilaisissa valaistusympäristöissä jo ennen kuin autoa on olemassakaan. Tässä vaiheessa myös virtuaalitodellisuus on osoittanut arvokkaaksi avuksi, sillä se mahdollistaa tavallista konkreettisemman tutustumisen auton sisätiloihin jo suunnitelun alkuvaiheessa.

Monet sisustuksen parissa työskentelevät audilaiset ovat erikoistuneet tiettyyn osa-alueeseen, kuten istuimiin, hallintalaitteisiin tai valaistukseen.

Myös auton käyttöliittymän suunnittelu on tänä päivänä yhä tärkeämpää. Erityisesti A7:n ja A8:n kohdalla Audi on joutunut kiinnittämään siihen poikkeuksellisenkin paljon huomiota, sillä näiden mallien suuret kosketusnäytöt ovat korvanneet ison osan fyysisistä napeista ja säätimistä. Käyttöliittymän on oltava ennen kaikkea looginen, mutta samaan aikaan myös auton ilmeeseen sopiva. Käyttöliittymän ulkoasuun vaikuttavat Audin mukaan jopa auton sisustuksessa käytetyt materiaalit.

Kun kaikki huipentuu

Koska auton suunnitteluun on käytetty aikaa useita vuosia, on sen esitteleminen koko maailmalle aina suuri asia. Useimmiten, etenkin täysin uusien mallien, esittelyn ajankohdaksi valikoituu jokin suuri kansainvälinen autonäyttely, jolloin esittelystä saadaan arvoisensa megaspektaakkeli.

Esittelystä jonkin tietyn maan markkinoille saapumiseen kuluu kuitenkin aikaa. Ensimmäisenä uudet autot nähdään useimmiten niiden kotimaassa ja muilla valmistajan priorisoimilla markkinoilla. Kun tuotanto on saatu täyteen vauhtiin, riittää autoja myös muualle maailmaan. Esimerkiksi tämän artikkelin päätähti, viime kuussa Frankfurtissa esitelty uuden sukupolven A7, saapuu Suomeen ensi keväänä.

Lähde: Audi

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme