Mainos
Mainos

Auto ei tykkää jäädä seisomaan, mutta pakon edessä se voi pysyä kunnossa näillä keinoilla

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Millainen auto sopii ikäihmiselle?

Kysymys: Voiko autonsa hajottaa jättämällä sen seisomaan liian pitkäksi aikaa säiden armoille, ilman päivittäistä käyttöä?

Vastaus: Lähtökohtaisesti auto tykkää siitä, että sillä ajetaan. Näin ollen pitkiä seisonta-aikoja olisi hyvä välttää. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, jolloin on huomioitava muutamia asioita.

Seisomaan jätettävä auto on pestävä ja kuivattava huolellisesti ennen säilytystä. Kuraiset auton kyljet ovat alttiimpia naarmuille, jos ohikulkija esimerkiksi vahingossa tönäisee autoa. Tuore kura myös irtoaa helpommin kuin aikojen saatossa auton kylkiin pinttynyt. Erityisesti talvisaikaan kylkiin tarttuva suolakura myös edesauttaa auton ruostumista.

Myös maalipinnan vahaaminen ennen auton seisonta-aikaa on järkevää, koska laadukas vahakerros suojaa maalipintaa paitsi epäpuhtauksilta - myös auringon paahteelta.

Tarkasta ja nosta rengaspaineet

Rengaspaineet on syytä tarkastaa ja nostaa 0,2 baria autonvalmistajan ohjeistusta korkeammiksi. Näin varmistetaan, etteivät renkaat pakkasella pääse painumaan lyttyyn. Rengaspaineita on syytä seurata aika-ajoin myös auton seisoessa ja lisättävä painetta renkaisiin tarvittaessa. Pitkään lusussa olevat renkaat saattavat murtua tai alkavat jumputtaa ajossa.

Tankkaamisen problematiikkaa

Moni miettii, tankkaisiko auton tankin täyteen ennen pidempää seisonta-aikaa vai jättäisikö auton seisomaan vajaalla tankilla. Mahdollisten kondenssiongelmien välttäminen puoltaisi täyttä tankkia – toisaalta laadukkainkin tavallinen bensiini on suunniteltu käytettäväksi muutaman kuukauden sisällä tankkaamisesta.

Nykyautojen bensatankit ovat suljettuja järjestelmiä, joissa korvausilmakin tulee suodattimen läpi. Vastaavasti bensiinin vedensitomiskyky on suurempaa kuin ennen, joten kondenssivesiongelmat bensa-autoissa eivät ole kovin suuria. Jos bensa-auto seisoo useita kuukausia, sen tankissa oleva polttoaine vanhentuu ja saattaa vaikeuttaa käynnistymistä tai aiheuttaa muita ongelmia. Näin ollen jättäisin bensa-auton seisomaan suhteellisen tyhjällä tankilla, jolloin seisonta-ajan päättyessä tankkiin saadaan mahdollisimman paljon tuoretta bensiiniä.

Mikäli kyseessä on dieselauto, ottaisin tankin lähes täyteen talvilaatua ennen pidempää seisonta-aikaa.

Myös jäähdytinnesteen pakkaskestävyys on syytä tarkastaa – erityisesti, jos auto seisoo talven yli. Neste ei saa jäätyä mahdollisilla tulevilla paukkupakkasilla. 

Valitse pysäköintipaikka harkiten

Pysäköi auto tasaiselle alustalle niin, että voit jättää sen vaihteen varaan, ilman seisontajarrua. Mikäli seisontajarru on kytkettynä, saattavat jarrupinnat ruostua kiinni auton seisoessa pitkään. Tarvittaessa voit varmistaa auton paikallaan pysymisen pyöräkiilojen avulla.

Jos auto seisoo yli talven, on tärkeää, ettei sitä ole pysäköity kuoppaan tai monttuun. Mikäli lämpötila nousee nollan yläpuolelle, sulamisvedet valuvat monttuun, jolloin auto on vesilätäkössä. Ilman taas pakastaessa kuopassa oleva vesi jäätyy, jolloin auto käytännössä jäätyy maahan kiinni. Mikäli liikkeelle pitäisi seuraavan kerran lähteä pakkaskelillä, saattaa syvälle kiinni jäätynyt auto kieltäytyä liikkumasta – tai ainakin sen renkaiden vaurioitumisriski on suuri, kun liikkeelle yritetään lähteä jään sisältä väkisin. 

Siivoa auto sisältä

Seisontakauden alkaessa auto pitää siivota ja samalla poistaa sieltä kaikki syötäväksi kelpaava, etteivät hiiret tai rotat pyri autoon. Pahimmillaan ne saavat aikaan valtavaa tuhoa. Tietooni on tullut tapauksia muun muassa hiirien tai rottien poikkijärsimistä johtosarjoista.

Myös navigaattorit, kamerat yms. lisälaitteet kannattaa tuoda autosta sisätiloihin, koska varsinkin kesähelteellä auton sisälämpötila saattaa nousta saunalukemiin. Muutenkin arvo-omaisuuden pidempiaikainen säilyttäminen autossa ei ole kovin viisasta.

Huolehdi, että akussa on virtaa

Akun varaustila purkautuu vähitellen, vaikkei autolla ajettaisikaan. Akku on tarpeen ladata täyteen asianmukaisella akkulaturilla säännöllisesti, noin kerran kuukaudessa, myös seisonta-aikana. Huomaa, että uudemmista autoista akkua ei saa mennä irrottamaan eli se on ladattava auton käyttöohjekirjassa neuvotulla tavalla.

Autoa kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan käynnistää ja liikuttaa metri-pari eteen ja taakse seisontakauden aikana. Samalla on syytä käyttää auton ilmastointilaitetta, jotta varmistetaan sen moitteeton toiminta myös seisonta-ajan jälkeen.

Puhdista lumet säännöllisesti

Talvella lumet on tarpeen puhdistaa auton päältä ja ympäriltä säännöllisesti myös seisonta-aikana. Pahimmillaan lumeen hukkunut auto voi näyttää lumikinokselta, jonka auran kuljettaja saattaa jonain päivänä vahingossa pyrkiä nostamaan pois.

Säännöllisessä puhdistuksessa on myös se hyvä puoli, että samalla voi tarkastella, onko autoon tullut mahdollisia auraus- tai muita vaurioita, jolloin niihin voi reagoida lyhyellä viiveellä. Autoa kolhineen syyllisen etsiminen on huomattavasti hankalampaa - ellei jopa mahdotonta - pidemmän ajan kuluttua.

Lumen sisällä säilytettävä auto saattaa myös homehtua, kun ilma ei pääse kiertämään autoon sisälle. Homeen poistaminen verhoiluista ja penkeistä onkin sitten oma operaationsa.

Myös liikkeellelähtö aikanaan helpottuu, kun auton ympärillä ei ole kovaa, jäätynyttä lumivallia, mikä on hakattava rautakangella pois. 

Huomioi nämä lähtiessäsi liikkeelle pitkän seisonta-ajan jälkeen

Kun autolla lähdetään pitkän tauon jälkeen liikkeelle, on sitä tarpeen tyhjäkäyttää varovasti lain sallimissa puitteissa ennen ajoonlähtöä. Näin saadaan öljyt kiertämään moottorissa, vaihteistossa ja hydraulisessa ohjaustehostimessa sekä jarrutehostimeen riittävä alipaine ennen jarrutustarvetta. Älä käännä ohjausta ennen kuin auto on käynyt pari minuuttia tyhjäkäyntiä.

Myös kytkimen toimintaa on tunnusteltava varovasti, sillä sekin saattaa pitkän seisonta-ajan kuluessa jumiutua. 

Lämmin halli, hyvällä ilmanvaihdolla, olisi paras

Näistä ohjeista huolimatta paras paikka autolle olisi kuiva, lämmin ja hyvällä ilmanvaihdolla varustettu autohalli silloin, kun sitä säilytetään pidempään ajamattomana. Kadun varressa auto on alttiimpi ilkivallalle. Lisäksi pitkään samassa paikassa seisova auto kiinnittää ihmisten huomiota ja saattaa johtaa siirtokehotukseen tai jopa ajoneuvon siirtoon.

Näistä ohjeista huolimatta suosittelen välttämään pitkiä seisonta-aikoja. 

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme