Mainos
Mainos

Autoilija, tunnista väsymyksen ensimmäiset merkit – näin vältät rattiin nukahtamisen

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten välttää parhaiten rattiin nukahtaminen?

Vastaus: Kesäaikaan nukahtamisonnettomuuksia sattuu paljon. Väsymys voi olla myös taustavaikuttajana onnettomuuden syntyyn, vaikka se ei varsinaiseen nukahtamiseen asti olisikaan johtanut.

Kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksensä ajoissa. Usein näin onkin, mutta sen myöntäminen kyydissä oleville tuntuu olevan monelle äärettömän vaikeaa. Unta vastaan yritetään sinnitellä viimeiseen asti, vaikka se tapahtuu koko autoseurueen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella.

Tästä syystä myös matkustajien olisi tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan. Mikäli hänen olemuksessaan ja ajamisessaan alkaa olla selvästi havaittavissa väsymyksen merkkejä, tulee matkustajien komentaa kuljettaja tauolle – ennen kuin on liian myöhäistä.

Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä

  • Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisikin pyrkiä pitämään tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
  • Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
  • Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely ja hiuksien harominen.
  • Pimeällä ajaessaan väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
  • Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
  • Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuljettaja jo torkahtelee lyhyitä hetkiä.

Riittävä uni ja säännölliset tauot

Kesällä, arkirutiinien väistyessä, ihmisen vuorokausirytmi muuttuu jonkin verran. Valoisana kesäiltana valvotaan usein pidempään kuin arkisina talvi-iltoina. Joillekin valoisat yöt saattavat aiheuttaa univaikeuksia tai jopa estää nukkumisen kokonaan. Jos unet jäävät vähiin, myös rattiin nukahtamisen riski kasvaa. Kiistaton fakta onkin, että paras tapa torjua väsymystä, on nukkua riittävästi.

Taukoja tulisi pitää säännöllisesti. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.

Lyhyelläkin tauolla voit nukkua hetken – vaikkapa autossa. Juo kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun heräät ja jatkat matkaa. Älä kuitenkaan luota liikaa kofeiinin piristävään vaikutukseen.

Toimiva ilmastointilaite lisää turvallisuutta

Kuumuus yleisesti väsyttää ja imee voimat ihmisestä. Tämä ilmiö näkyy myös auton ratissa – tosin vähenevässä määrin. Ilmastointilaitteiden lisääntyminen autoissa on selkeästi poistanut tätä ongelmaa.

Markkinoille tullessaan ilmastointilaitteita mainostettiin mukavuusvarusteina. Henkilökohtaisesti pidän ilmastointilaitetta myös tärkeänä turvallisuusvarusteena – raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.

Alkoholi lisää nukahtamisen riskiä

Kesään kuuluvat olennaisesti mökkireissut, erilaiset illanvietot ja festarit, jotka lisäävät valvomista. Mikäli kuljettaja vielä ko. tilanteissa nauttii alkoholia, alkaa kuolonkolarin resepti olla valmis. Jo pienikin määrä alkoholia veressä lisää väsymystä, vaikkei rattijuopumuksen rajaa vielä hätyyteltäisikään.

Iltapäivä petollisin

Ihmisen vireystaso laskee iltapäivällä, jolloin myös rattiin nukahtamisen riski kasvaa.

Väsymystä ja nukahtamisen riskiä lisää tukevan ja rasvaisen aterian syöminen juuri ennen ajoon lähtöä tai matkan aikana. Parempi vaihtoehto olisikin syödä jotain kevyttä, pieniä määriä kerrallaan, useita kertoja matkan aikana.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme