Mainos
Mainos

Autojätit pöyristyivät jouduttuaan lyömäaseiksi Brexit-kampanjassa – oikeus uhkaa

6211087
Copyright: Lehtikuva. Kuva: Kimmo Mäntylä.
34424843
Copyright: AFP / Lehtikuva. Kuva: Toru Yamanaka.

Britannian kansanäänestys EU:sta eroamisesta on ovella ja kampanjatahot vetävät narua molemmista päistä. Brexitillä olisi vaikutuksensa myös autoteollisuudelle.

Virallinen EU-eron kannalla oleva taho on käyttänyt luvatta Nissanin ja Toyotan logoja Brexit-kampanjoinnissaan. Japanilaiset autojätit harkitsevat tästä syystä oikeustoimia.

Autoalan suuret toimijat toivovat kädet ja jalatkin ristissä, että britit äänestävät Euroopan unionissa pysymisen puolesta, koska tavaroiden ja ihmisten liikkuminen saattaisi hankaloitua eron myötä – tällä voisi olla rajut kustannusvaikutukset autofirmoille.

Nissanin ja Toyotan logoja on käytetty virallisen EU-eroa vaativan kampanjan toimesta, jonka takia kampanjatahoa uhkaa lakitupa. Myös Vauxhallin logo on nähty saman tahon kampanjamainoksissa.

– Meiltä ei ole kysytty lupaa. Asemamme ei voisi olla selvempi, seisomme Britannian EU:ssa säilymisen takana, Toyotan edustaja kommentoi.

Myös Nissan on ilmaissut selkeästi kannattavansa Ison-Britannian EU:ssa pysymistä.

EU-vastaisessa kampanjoinnissa on jaettu lehtistä, jossa autonvalmistajien logot olivat esillä "Suuret työnantajat ovat ilmoittaneet pysyvänsä Britanniassa äänestystuloksesta riippumatta"-tekstin kera.

Muun muassa pesuaineita tehtaileva Unilever on jo haastanut kampanjan oikeuteen logojensa käytöstä mainonnassa.

Britannia äänestää EU-jäsenyyden puolesta tai vastaan 23. kesäkuuta.

Lähde: Reuters

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme