Mainos
Mainos

Autoliitto: Ruuhkamaksut ovat demokratian irvikuva – "Eliitillä ei mitään käsitystä"

Helsinkiin kaavaillut ruuhkamaksut saivat Autoliiton toimitusjohtajan jyrähtämään.

Helsingin kaupungin suunnittelemat ruuhkamaksut saavat Autoliiton toimitusjohtajalta Pasi Niemiseltä täystyrmäyksen.

– Helsingin aloite lainsäädännön muuttamiseksi, jotta ruuhkamaksut voidaan ottaa käyttöön, on demokratian irvikuva.

Niemisen mukaan maksuja ajetaan tällä hetkellä väkisin ja pikavauhdilla, jotta ne saadaan voimaan ennen uuden valtuuston ja lautakuntien kauden alkamista.

– Moneen kertaan viime vuosina demokraattisessa päätöksenteossa hylätyt suunnitelmat ruuhkamaksuista ovat liikennepoliittisen eliitin tavoite. Valitettavasti tällä eliitillä ei ole mitään käsitystä omaa autoa tarvitsevien ihmisten arjesta ja liikkumistarpeista, Nieminen kertoo.

– Tilanne on sama valtakunnallisessa liikennepolitiikassa, hän jatkaa.

Sujuvaa liikennettä ruuhkautetaan

Niemisen mukaan Helsingissä autoilevat maksavat veroja enemmän kuin auton käytöstä aiheutuu yhteiskunnalle kustannuksia.

– Helsingin niemellä on henkilöautoliikennettä vähemmän kuin 1970-luvulla.

Pysäköintimaksupolitiikka on Niemisen mukaan muodostunut jo käytännössä ruuhkamaksuksi. Ruuhkautuminen on Helsingissä kuitenkin kansainvälisessä mittakaavassa vähäistä ja ratkottavissa "itseaiheutettuja pullonkauloja" purkamalla.

– Nyt tavoitteena näyttäisi olevan sujuvan liikenteen ruuhkauttaminen muun muassa pääteiden bulevardisoinnilla ja sen jälkeen siitä aiheutetuilla ruuhkilla rahastaminen.

Valtavia taloudellisia vaikutuksia

Nieminen on huolissaan siitä, että ruuhkamaksuselvitystä on ollut tekemässä Helsingin seudun liikenne, joka myös vastaa joukkoliikenteestä Helsingissä ja sen ympäryskunnissa.

– On perusteltua kyseenalaistaa sellaisen selvityksen tarkoitusperät, jonka lopputuloksen varassa on selvityksen teettäjän oma toimintaympäristö. Pakottamalla saa aina asiakkaita, vaikka palvelutaso ei olisikaan riittävä.

Uhkana on Niemisen mukaan se, että jos autoilun hintaa nostettaisiin ruuhkamaksuilla, ei kaikkien ole enää taloudellisesti kannattavaa käydä töissä.

– Osa jatkaa pakosta autolla ajamista, maksaa liikkumisestaan enemmän ja karsii muusta kulutuksestaan.

Lähde: Autoliitto

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme