Mainos
Mainos

Autosi voi kuluttaa enemmän kuin uskotkaan – jopa 1 000 euron lisäkulut vuosittain

Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Jos sinusta tuntuu, että auto syö enemmän kuin mitä EU-kulutusmittaus kertoo, olet täysin oikeassa.

Auton moottorilla tuotettu sähkö on kallista, koska käytettävä sähkö tehdään polttoaineella.

Motivan laskelman mukaan jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta. Vuoden 2015 bensiinihinnoilla ”autosähkön” hinta on peräti 1,0 €/kWh – siis noin 6,5-kertainen verkkosähköön verrattuna (95E-polttoaineen hinta: 1,50 €/litra; kotitaloussähkön hinta: 0,15 €/kWh).

Yksittäinen sähkölaite lisää polttoaineenkulutusta helposti 0,5–1,0 l/100 km. Navigointilaite taas ei juurikaan lisää polttoaineenkulutusta, vaan käytännössä yleensä alentaa sitä hukka-ajon vähentyessä.

Turha takalasin lämmittäminen taas tuo helposti yli puoli litraa lisäkulutusta sadalla kilometrillä. Tuulilasin lämmitys (teho 1 000–2 000 W) nostaa polttoaineenkulutusta jopa 2–4 l/100 km, mikä tarkoittaa 0,2–0,4 litran lisäkulutusta keskimääräisellä henkilöautomatkalla (20 minuuttia).

Yksi syy EU-kulutusmittausten ja käytännön ajossa syntyvän kulutuksen eroon on esimerkiksi se, että yksikään yllä olevassa taulukossa mainituista sähkölaitteista ei ole päällä EU-kulutusmittauksia tehtäessä.

Jos käytetään keskimääräistä kuormaa 700 W, sähkölaitteet nostavat auton polttoaineenkulutusta sekalaisessa ajossa (EU-yhdistetty) 1,4 l/100 km ja kaupunkiajossa jopa 2,4 l/100 km.

Kaupunkiajon suurempi kulutus johtuu siitä, että kaupunkiajossa keskinopeus laskee ja sähkölaitteet kuluttavat energiaa aikayksikköä (esimerkiksi tunti) eikä kilometriä kohden. Tilanne on siis samankaltainen kuin ilmastointilaitteen käytössä.

Lähde: Motiva

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme