Mainos
Mainos

Ensituntuma: Porsche Cayenne E-Hybrid – houkutteleva aloitusmalli

Pistokkeesta ladattavien hybridien suosio on kasvanut hurjaa vauhtia. Suomessa hybridiversioiden autovero on parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja pienempi kuin vain polttomoottorilla varustetuissa malleissa, joten syitä suosiolle ei tarvitse kauaa miettiä.

Hinta alkaen 103 701 €

Porsche esitteli uuden kolmannen sukupolven Cayennen loppuvuodesta 2017. Dieselmallien jäätyä pois valikoimasta moni jäi odottamaan hybridiä, joka on viime vuosina noussut etenkin Suomen markkinoilla ylivoimaisesti suosituimmaksi versioksi.

Uusi Cayenne E-Hybrid on varustettu 3,0-litraisella ahdetulla V6-bensakoneella ja vaihteistokuorien sisältä löytyvällä sähkömoottorilla. Pelkällä samalla polttomoottorilla varustetun perus-Cayennen lähtöhinta on 121 551 euroa, kun puolestaan sähkömoottorilla ja akulla varustetun auton kokonaishinta alkaa 103 701 eurosta. E-Hybrid on myös vakiovarustelultaan ja kattavampi, minkä lisäksi hintaero kasvaa jokaisen lisävarusteen myötä, sillä Suomessa niistäkin maksetaan autoveroa auton CO2-päästöjen mukaisesti.

Hankintahinnaltaan Cayenne E-Hybrid on ylivoimaisesti malliston järkevin valinta, mutta ei sen kanssa tarvitse myöskään jalkoihin jäädä. Sähkömoottorin tuoman hinnan alennuksen lisäksi se tuo varsin kiitettävän annoksen tehoa ja parantaa siis suorituskykyä. E-Hybrid onkin 462 hevosvoimallaan tehokkaampi ja ripeämpi kuin yli 150 000 euroa maksava ja 440-hevosvoimainen Cayenne S. Ainoastaan Turbo on omalle reviirillään, mutta toki sen hintakin on täysin eri kaliiberia; alkaen noin 257 000 euroa.

Liikkeelle Cayenne E-Hybrid lähtee aina oletuksena sähköajoa painottavalla E-Mode-ajotilalla. Tässä tilassa sähkömoottoria käytetään mahdollisimman tehokkaasti ja kaasupolkimessa on selkeä pykälä kertomassa, minkä jälkeen polttomoottori käynnistyy. Täydellä latauksella pystyy ajamaan käytännössä lähes 40 kilometriä, joten auto tarjoaa päivittäisessä käytössä varsin ison säästöpotentiaalin polttoainekustannusten näkökulmasta.

Sähkömoottorin voima riittää kaupungissa vaivattomaan etenemiseen, mutta voimavara alkavat tulla vastaan heti taajaman ulkopuolella. Noin 2,3 tonnin omamassa vaatii tässä kohtaa veronsa. Jos kuitenkin sähkömoottorin antaa tehdä työnsä, pystyy pelkästään sen avulla ajamaan 130 km/h nopeudella.

Eteneminen sekä kaupungissa että isommilla tiellä on hyvin pehmeää ja kokoisekseen näppärän tuntoista. Ensituntumat saimme vain ilmajousituksella, aktiivisella kallistuksenvaimennuksella sekä nelipyöräohjauksella varustetusta autosta. Isoksi katumaasturiksi Cayennen ohjaus tuntuu jopa hieman turhan nopealta ennen totuttelua. Turhiin liikkeisiin ei kuitenkaan ole varaa etenkään maantienopeuksissa, sen verran nopea ohjaus on keskialueella. Aktiivinen kallistuksenvaimennus yhdessä ilmajousituksen kanssa puolestaan pitää auton vaakatasossa kaikissa tilanteissa, eikä auto siis kallistele kaarteissa lainkaan.

Sähkön loppuessa tai ajotilaa vaihdettaessa keulalta löytyvä V6 murahtaa käyntiin. Kuljettaja voi tilanteen mukaan hallita akun varaustilaa säilyttämällä tason, tai lataamalla akkua ajon aikana. Sport- ja Sport Plus -tilat pitävät myös huolen akun riittävästä varauksesta, jotta aina on tarjolla sähkömoottorin tuoma lisä suorituskykyyn.

Ja moottoreiden yhteistyönä sitä suorituskykyä myös löytyy. Ilmajousituksen pehmeällä asetuksella keula nousee lähdettäessä esimerkiksi ohitukseen. Voimaa löytyy ja 8-portainen automaattivaihteisto latoo isompaa pykälää pesään määrätietoisesti. Vauhti kasvaa huomaamatta, sillä melutaso sisällä ohjaamossa ei juurikaan nouse taajamanopeuksien ja moottoritienopeuksien välillä.

Ohjauksen lisäksi myös jarrupolkimen tuntuma on totuttelua vaativa asia, mutta se voisi myös olla paremmin toteutettu. Hybridien yleinen ongelma on jousimainen jarrupolkimen tuntuma, sillä liikeradan alkupuolella käytännössä hallitaan sähkömoottorin renegerointia. Voiman annostelu ei ole kovin helppoa ja alkuun etenkin pysähtelevässä liikenteessä menosta voi tulla epämiellyttävän tökkivää.

Kokonaisuutena Cayenne E-Hybrid on huima paketti malliston edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Sen lisäksi E-Hybrid tarjoaa malliston toiseksi ripeimmän suorituskyvyn ja mahdollisuuden vihreämpään autoiluun. Kun paketti vielä tarjoaa kiitettävät tilat ja hyvän tason mukavuuden, niin toivomuslistalle ei jää enää paljoa asioita.

Ensimmäiset uudet Cayenne E-Hybridit saapuvat Suomeen kesäkuun alkupuolella.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 15. tuotantokauden jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme