Mainos
Mainos

Ensituntuma: Opel sai ranskalaista verta suoniinsa – lopputulos vakuuttaa

Yksi automaailman suurimpia uutisia kuluvan vuoden ajalta on ollut saksalaisen Opelin omistuksen siirtyminen GM:ltä PSA:lle. Opel on tehnyt kuitenkin ranskalaisyhteistyötä jo vuosien ajan, ja ensimmäinen tuote on jo markkinoilla.

Hinta alkaen 19 548 €

Autonvalmistajat ovat tehneet vuosikymmeniä välillä laajempia ja välillä suppeampia yhteistyöratkaisuja. Yksi pääasiallinen syy näihin luonnollisesti on kustannustehokkuus, sillä jo pelkällä perusrakenteen jakamisella voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä. Näin ajattelivat myös Opel ja PSA muutamia vuosia sitten, kun nämä kaksi eurooppalaista valmistajaa yhdistivät voimansa jatkuvassa nousussa olevien crossover-luokan autojen suunnittelun osalta.

Juuri Suomeen rantautunut B-segmenttiin sijoittuva Crossland X jakaa perustekniikkaa tulevien ranskalaisten kanssa. Tilanne on mielenkiintoinen, sillä tuskin kukaan tämän yhteistyön alkuvaiheissa olisi arvannut merkkien olevan saman katon alla lopputuloksen tullessa markkinoille. Joka tapauksessa Opel saa nyt ensimmäisenä esitellä tätä uutta perusrakennetta, joka hyödyntää voimalinjojen osalta jo käytössä olevaa tekniikkaa.

Muotoilullisesti Opel on vahvasti omalla linjallaan ja hyvä niin. Innovation-varustetasolta lähtien tuleva kaksivärisyys luo persoonallista ilmettä. Keulan maski ja ajovalot noudattavat Opelin nykyistä Astrassa ja uudessa Insigniassa nähtyä ilmettä, eikä ranskalaisten sisarmallien pyöreydestä ole paljoa jäljellä. Myös takaosassa on Opelille tyypillistä ilmettä ja etenkin kattolinja sekä takavalot muistuttavat pienestä Adamista.

Sisätilojen osalta Crossland X yllättää ensivaikutelmallaan. Edessä saa hyvän ajoasennon, jonka takana on tilaa toisellekin 180-senttiselle. Kun tähän yhdistetään perusmuodossaan 410 litraa vetää tavaratila puhutaan kokonaisuudessaan tilankäytöltään varsin järkevästä kokonaisuudesta. Tila on myös laajennettavissa ja parhaimmillaan kuljetuskapasiteettia on tarjolla 1 255 litraa.

Kuljettajan paikalla hallintalaitteet ovat hyvin paikallaan ja mittariston näkymä on selkeä. Se ei tarjoa kuitenkaan niin monipuolisia ominaisuuksia kuin isommat sisarmallit. Keskikonsolista löytyvän näytön käyttöliittymä muistuttaa enemmän ranskalaisista, mutta tämäkään ei haittaa, siellä valikkorakenteet ovat varsin nopeasti hahmotettavissa.

Pellin alta löytyy Ranskasta lähtöisin olevaa tekniikkaa. Kolmisylinterit 1,2-litraiset moottorit ovat saaneet vuosien varrella lukuisia palkintoja, eikä näiden ominaisuudet ole heikenneet mihinkään. Crossland X:n keulalle on tarjolla moottorin vapaasti hengittävä versio 82-hevosvoimaisena sekä turboahdettu versio 110- ja 130-hevosvoimaisina. Näistä keskimmäinen on tarjolla myös 6-portaisella automaattivaihteistolla. Dieselpuolella on tarjolla 1,6-litrainen nelisylinterinen 100- ja 120-hevosvoimaisena versiona.

Ensimmäisten kilometrien jälkeen uuden Crossland X:n mukavuus nousee merkittävimmäksi tekijäksi. Ratin takana auto ei tunnu pieneltä, ja osittainen kiitos tästä kuuluu suhteellisen korkealle istuma-asennolle. Myöskään auton ominaisuudet eivät kieli pienestä koosta, sillä alustan virityksessä on onnistuttu löytämään varsin sopiva kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä. Eniten parantamisen varaa jää ohjaukseen, jonka kevyt tehostus ja tunnottomuus korostuvat nopeuden noustessa.

Koeajoon osunut 1,2-litrainen automaattivaihteisena on varsin oiva yhdistelmä kompaktiin crossoveriin. 6-portainen automaatti hoitaa tehtävänsä mukavuuspainotteisesti eikä sen toimintaan tarvitse kiinnittää huomiota. Vaihtotapahtumat eivät ole lajinsa nopeimpia, mutta se tuskin häirinnee ketään tässä autoluokassa. Moottori on perusluonteeltaan nöyrä vääntäjä, mutta vetoa riittää varsin tasaisesti hieman loppua kohti puutuen.

Uusi Opel Crossland X iskee juuri tällä hetkellä erittäin kuumaan autoluokkaan. Sen lisäksi, että se tarjoaa hieman korkeamman istuma-asennon ja helpon käynnin autoon sisään, tarjoaa Crossland X hyvät tilat ja keskikokoluokkaan yltävän mukavuuden. Kun pakettiin lisätään järkevästi hinnoitellut varustepaketit, on koossa vahva haastaja B-segmenttiin.

Kuvat: Mikko Autio

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme