Mainos
Mainos

Haluatko tiedot ruuhkista ja kolareista puhelimeesi? Avoimeen kokeiluun mahtuu vielä mukaan

Tieliikenteen vaaranpaikkojen viestintäkokeilu laajenee jälleen, nyt mukaan pääsevät kaikki eteläisessä Suomessa autoilevat. Erityisesti kokeiluun kaivataan lisää ammattikuljettajia.

Kevään loppuun kestävän, liikenneturvallisuuden parantamiseen pyrkivän kokeilun ideana on, että kokeiluun osallistuvat kuljettajat kertovat kännykkäsovelluksen avulla toisilleen havaitsemistaan tieliikenteen vaaranpaikoista, kuten huonosta näkyvyydestä, onnettomuuksista, tiellä olevista esteistä tai eläimistä.

Kokeiluun osallistuvat saavat myös itse puhelimeensa tietoa omalla reitillään olevista vaaroista sekä muilta käyttäjiltä että tieliikennekeskukselta.

Ennakkotietoa teiden vaaranpaikoista

Trafin johtavan asiantuntijan Anna Schirokoffin mukaan kokeilussa on tällä hetkellä mukana lähes tuhat autoilijaa, mutta mukaan mahtuu vielä.

– Aloitimme kokeilun pienemmässä mittakaavassa Helsinki-Turku-moottoritiellä, mutta laajensimme pian kaikille Etelä-Suomen moottoriteille ja Helsingin ja Tampereen kehäteille. Ja nyt kokeilu kattaa koko eteläisen Suomen.

Projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta kertoo aktiivikäyttäjiltä tulleen palautteen olleen positiivista. Erityisesti tieto edessä olevista liikennetukoksista on mahdollistanut ajoreitin uudelleensuunnittelun hyvissä ajoin.

– Viestiminen muiden tiellä liikkujien kanssa, nopeasti metrien tarkkuudella välittyvä vaaranpaikka ja kuljettajan etäisyys tuohon pisteeseen on koettu hyödyllisenä, Kotilainen sanoo.

Mukaan toivotaan erityisesti ammattikuskeja

– Nyt mukaan kaivattaisiin erityisesti ammattikuljettajia, koska he ajavat paljon ja voivat siten varoittaa muita ennakolta ja myös itse hyötyä sovelluksesta. Ammattilaiset myös tunnistavat tilanteet, joista on haittaa liikenteen sujuvuudelle, Schirokoff kannustaa.

– Erilaiset kokeilut ovat tärkeä osa automaattiautojen kehitystä ja liikenteen digitalisoitumista, toteaa tieliikennejohtaja ja kokeilun sidosryhmäyhteistyön vetäjä Marko Sillanpää Trafista.

Lähde: Trafi

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme