Mainos
Mainos

Haluatko Uber-kuskiksi? 10 syytä, miksi urasi voi loppua lyhyeen

Jos olet käyttänyt Uber-kyytipalvelua huonoin kokemuksin, tietänet, että kuljettajan kyseenalaisesta toiminnasta on helppoa reklamoida sovelluksen avulla.

Ilmiselvien liikennerikkomusten tai rikosten lisäksi on lukuisia syitä, joiden ei välttämättä heti uskoisi olevan kieltolistalla.

Koska Uber-kuljettajia ei luokitella vakituisiksi tai osa-aikaisiksi työntekijöiksi, ei heille tarjota myöskään varsinaista koulutusta.

Muun muassa nämä 10 syytä voivat johtaa jopa kuljettajan Uber-uran päättymiseen, kertoo itsekin Uber-kuskina työskentelevä Harry Campbell blogissaan

1. Kilpailijan mainostaminen

Uber ei voi estää kuljettajiaan työskentelemästä kilpailijoilleen. Esimerkiksi auton varustaminen useamman kyytipalvelusovelluksen tarroilla ei ole kiellettyä, mutta esimerkiksi kilpailijoiden mainosten jakaminen voi johtaa hommien päättymiseen.

2. Taustojen tarkastuksessa löydetyt rikkeet

Yhdysvalloissa kuljettajilta odotetaan pääosin puhdasta rikosrekisteriä, eikä rattijuopumustakaan katsota hyvällä. Uber pyytää toisinaan tuoreita taustaselvityksiä.

3. Arvioiden keskiarvo on alle 4,6

Kuljettajan suorituksen voi arvioida ajon jälkeen. Viiden ollessa korkein arvosana, voi kuitenkin jo alle 4,6:n keskiarvosta joutua pihalle.

4. Kavereiden kyyditys ilmaiseksi tai ohi sovelluksen

Campbellin mukaan Uber seuraa kuljettajiensa ajotottumuksia. Mikäli kuljettajat antavat jatkuvasti ilmaisia kyytejä, se kyllä huomataan. Tyypillisimmässä tapauksessa matkustaja ja kuljettaja sopivat sovelluksen ohittamisesta ja matkan matkamisesta käteisellä, mikä johtaa varmasti hommien loppumiseen.

5. Uberin julkinen, negatiivinen kommentointi

Uberista puhumiselle ei ole asetettu tiukkoja määräyksiä, mutta se ei tarkoita, että Uber sallii minkälaisen kommentoinnin tahansa. 

6. Hyväksyttyjen keikkojen peruminen

Mikäli kuljettaja jatkuvasti peruu jo hyväksymiään kyytejä, voi sovelluksesta joutua häähylle. Campbell suosittelee pitämään perumisprosentin alle kymmenessä, jotta välttyy mahdollisilta ongelmilta.

7. Ei-maksavan kyytiläisen ottaminen mukaan

Jos hyppäät Uber-kuljettajasi kyytiin ja autossa istuu jo joku toinen, on ilmoituksen tekeminen suotavaa. Kyseisen henkilön taustoja ei ole suurella todennäköisyydellä tarkastettu, eikä Uber voi ottaa vastuuta siitä, mitä tapahtuu.

8. Hyväksytyn kyydin peruminen liian lyhyen matkan vuoksi

Luonnollisesti kuljettajat haluavat mahdollisimman hyvän korvauksen jokaisesta keikastaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kyydin peruminen sen lyhyyden vuoksi olisi ok. 

9. Töiden tekeminen liian harvoin

Pysyäkseen edelleen Uberin listoilla, on kuljettajan tehtävä vähintään yksi keikka kuukaudessa.

10. Kieltäytyminen palveluskoiran ottamisesta kyytiin

Koska Uber-kuljettajat eivät ole teknisesti ottaen työntekijöitä, eivät he saa myöskään koulutusta liittyen esimerkiksi vammaisten kanssa toimimiseen. Kuljettajien on kuitenkin otettava esimerkiksi sokean asiakkaan opaskoira autoonsa. Mikäli kuljettaja kieltäytyy, on se Campbellin mukaan riittävä peruste kuljettajan välittömään sulkemiseen sovelluksesta.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme