Mainos
Mainos

Huikea maailmanennätys Suomeen – autolla kahdella renkaalla 186 km/h!

Edellinen kahdella renkaalla ajon nopeusennätys säilyi koskemattomana lähes 20 vuotta.

Uusi maailmanennätysnopeus, 186,269 kilometriä tunnissa, saavutettiin yhteistyössä Nokian Renkaiden, rengasliike Vianorin ja stunt-kuljettaja Vesa Kivimäen kanssa.

Ennätysvauhtiin kiitänyt auto oli varustettu Nokian Renkaiden Aramid Sidewall -teknologialla vahvistetuilla renkailla. Maailmanennätysnopeus mitattiin Seinäjoen lentoasemalla elokuun lopussa.

– Kahdella renkaalla ajettaessa renkaan tiekosketus on sen sivupinnalla, joten meidän oli suunniteltava erityisesti tähän tarkoitukseen sopiva erikoisrengas. Sivupinnan alueella oleva kumisekoitukseen lisätty Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa ja antaa sille huomattavasti paremman repimislujuuden, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Aramid-kuitua hyödynnetään muun muassa lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä. Sitä käytetään myös uusimmissa katumaasturirenkaissa. 

– Maailmanennätystyritykseen vaadittava intohimo ja luova hulluus sopivat myös Nokian Renkaiden tuotekehitykseen. Meidän on kokeiltava uusia asioita ja testattava rajojamme. Vain siten voimme kehittää entistä turvallisempia ja kestävämpiä renkaita myös tulevaisuudessa, toteaa Morri.

Maailmanennätyksen tekemiseen osallistui myös Vianorin asiantunteva varikkotiimi, joka huolehti ennätysautosta ja -renkaista. Tiimi pystyi vaihtamaan renkaat nopeasti ja raportoimaan kuljettajalle reaaliajassa auton ja renkaiden kunnosta.

– Aloitin auton kahdella renkaalla ajon jo 15 vuotta sitten ja olen esiintynyt lukuisissa stunt-näytöksissä Suomessa ja ulkomailla. Näytösajojen nopeudet eivät kuitenkaan ole koskaan olleet tätä luokkaa. Haaveenani oli silti aina ollut, että olisin auton kahdella renkaalla ajamisessa maailman nopein, Kivimäki kertoo intohimostaan. 

Auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätys toteutettiin Guinness World Records -organisaation määrittelemien sääntöjen mukaisesti. Ajettavan auton tulee olla sarjatuotantoauto, eikä ainoastaan ennätysajoa varten valmistettu prototyyppi. Ajo molempiin suuntiin tulee suorittaa tunnin sisällä sadan metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien nopeusmittausraporttien läpi. Maailmanennätys lasketaan näiden kahden mittauksen keskiarvona.

Ennätysajo toteutettiin kaksi kilometriä pitkällä ja 50 metriä leveällä kiitotiellä. Matka, jonka aikana saavutettava keskinopeus mitattiin, oli 100 metriä.

Edellinen auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys oli vuodelta 1997, jolloin ruotsalainen Göran Eliason ajoi autoa kahdella renkaalla 181,25 kilometriä tunnissa.

Lähde: Nokian Renkaat

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme