Mainos
Mainos

Hyundai panostaa polttokennotekniikkaan – tämä uutuus on tulossa markkinoille jo ensi vuonna

Hyundai on yksi näkyvimmistä vetyteknologiaa kehittävistä autonvalmistajista. Nyt Korealaisvalmistaja antoi viitteitä ensi vuonna esiteltävästä uutuudesta.

Polttokennoteknologia ei ole koskaan vielä päätynyt suuren kansan käyttöön. Tekniikan suurimpana ongelmana on korkea hinta, mutta tekniikan kehittymisen ja tuotantomäärien nousun myötä tähän on odotettavissa muutosta. Polttokennolla varustetun auton etuna on puhtaus, sillä vedyn polttomisen ainoana päästönä syntyy vettä. Käytännössä polttokennolla ladataan vain akkuja, joten autolla ajaminen ei käytännössä eroa sähköautolla ajamisesta. Ero sähköautoon kuitenkin syntyy tankatessa, sillä polttokennoauton tankkaus sujuu minuuteissa.

Esimerkiksi Hyundai on kuitenkin aktiivisesti puhunut polttokennotekniikan puolesta, ja samalla se on yksi harvoista valmistajista, jonka tarjonnasta löytyy polttokennoauto. Tällä hetkellä markkinoilla oleva ix35 Fuel Cell -malli saa väistyä, kun ensi vuonna markkinoille on tulossa merkittäviä kehitysaskelia ottava seuraaja.

Uutuuden voimalinja edustaa Hyundain neljännen sukupolven polttokennoteknologiaa. ix35-malliin verrattuna polttokennon tehokkuusaste on parantunut 9 prosentilla, ja tehoa on tarjolla 20 prosenttia enemmän. Yhdeltä istumalta matkaa pitäisi pystyä taittamaan noin 800 kilometriä.

Uusi polttokennoauto on osa Hyundain vähäpäästöiseen liikenteeseen tähtäävää kehitystyötä. Kolmella eri voimalinjavaihtoehdolla tarjolla oleva Ioniq toimii malliston selkärankana. Vetyä polttavan auton lisäksi luvassa on sähköautot ainakin uudesta crossover-malli Konasta sekä Hyundain premium-merkistä Genesiksestä.

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme