Mainos
Mainos

Hyviä uutisia käytännöllisyyttä rakastaville suomalaisille – nyt on huippumuodikasta olla tylsän harmaa

Harmaa on valloittanut maailmaa kaikkialla. Se on pukeutumisen ikoni ja sisustuksen kulmakivi. Vaatteista tuttu värittömyys käväisi myös hiusmuodissa ja nyt teknologiateollisuus elää jälleen vahvasti värinpoiston aikakautta.

Harmaa on ollut suomalaisten rakastama auton väri riippumatta siitä missä kohtaa muodin aallonharjaa se milloinkin menee. Pientä liikettä värittömien autojen sävytyksessä on sallittu, kunhan helppous ja hillitty olemus pysyvät etusijalla.

Harmaan ja sen sävyjen uskotaan olevan helpoimpia värejä auton puhtaanapitoon. Väri antaa anteeksi pienet hiusnaarmut ja lika ei erotu pinnasta niin selkeästi. Perää väitteissä varmasti onkin, mutta ihan niin mustavalkoisesti harmaa ei erotu muista väreistä. Automaalien sisältämä metallisävytys häivyttää pieniä hiusnaarmuja ja likainen auto näyttää likaiselta ihan minkä värisenä vaan.

Perimmäinen syy harmaan suosioon ei kuitenkaan välttämättä ole aina käytännöllisyys. Harmaan koetaan kuvastavan vakautta, älyä, totuutta, tietoa ja viisautta. Tylsästä värimaailmasta saatetaan siis hakea myös rauhoittavia elementtejä.

Autovalmistajat ovat huomanneet harmaiden pilvien valtaavan jälleen automarkkinoiden tunnelmaa. Ford päätti panostaa harmaaseen luomalla kokonaisen harmaan väripaletin, johon kuuluu kahdeksan erilaista harmaan sävyä. Vaikutteita on haettu muun muassa teräksestä, savusta ja myrskystä.

Yhtiön perustanut Henry Ford totesi 1900-luvun alussa, että auto voi olla minkä värinen vaan, kunhan se on musta. Kun yhtiö lanseerasi yhden autoteollisuuden uranuurtajista, Model T:n vuonna 1908, se oli saatavilla myös harmaana. 1990- alusta alkaen Ford on sekoitellut yhteensä yli 50 harmaan sävyä.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme