Mainos
Mainos

Katsastukseen suunnitellaan kovia tiukennuksia – rekisterikilven palanut valo johtaisi suoraan hylkäykseen

Trafi kaavailee määräaikaiskatsastuksiin muutoksia, jotka johtaisivat yhä useamman auton hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Autoliiton mielestä moni kaavailtu tiukennus aiheuttaisi kuluttajille turhia kustannuksia ilman olennaista parannusta liikenneturvallisuuteen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi esittää määräaikaiskatsastuksen kriteereihin muutoksia, jotka toteutuessaan johtavat katsastettavien autojen sekä perävaunujen hylkäysten lisääntymiseen. Trafin tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva määräysluonnos liittyy liikenne- ja viestintäministeriössä käynnissä olevaan katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen.

Jos Trafin esitys toteutuu sellaisenaan, jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen mukaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen. Autoliiton mielestä kriteerien tiukennus ei ole tarpeen, vaan se aiheuttaisi kuluttajille vain lisää vaivaa ja kustannuksia.

– Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi. Toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa rekisterikilven valoista puhumattakaan, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

– Toivottavasti tässä ei ole kyse siitä, että alalle halutaan hyvittää katsastuslainsäädännön uudistamisen myötä mahdollisesti harveneva katsastusväli, Tolvanen toteaa.

Tolvasen mukaan kriteerien tiukennuksessa tulisi miettiä saavutettavaa hyötyä suhteessa kustannuksiin.

– Katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta, ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa. Nyt esitetyt muutokset eivät vaikuta kumpaankaan.

Lähde: Autoliitto

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme