Mainos
Mainos

Kemin ainutlaatuinen jäärata hämmentää turisteja: "Ei herranjumala, tässä on 80 senttiä jäätä ja sitten kaloja"

Kemin edustalla oleva jää palveli aikaisemmin vain pilkkijöitä. Nyt jäällä on kolme erilaista ajorataa, joista pisin on 2,5 kilometriä. Radoilla voi opetella ajamaan arktisissa olosuhteissa.

Nopeasti katsottuna jäätynyt meri Kemin edustalla näyttää aivan normaalilta. Valkoisuus jatkuu silmänkantamattomiin. Siellä täällä on muutamia pilkkijöitä ja moottorikelkkailijoita.

Sitten näköpiiriin ilmestyy kuitenkin pöllyävää lunta ja kiihdytteleviä autoja. Maailman ainoa meren jäälle rakennettu yleinen jäärata on ollut tänä vuonna ensimmäistä kertaa auki – ja kysyntää on riittänyt.

– Viime kaudella me testasimme, voidaanko meren jäällä ylipäätään operoida ja miten jää elää. Löydettiin tekniikka, jolla pystytään rakentamaan radat siten, että ne ovat turvallisia käyttää, ja nyt on ensimmäinen talvi, kun ne ovat käytössä, kertoo rataa ylläpitävän D1 Ultimate-GT:n toimitusjohtaja Daniel Eden.

Jääratakeskuksessa on kolme rataa, joista pisimmät ovat 2,5 ja 1,5 kilometriä pitkiä. Osa radoista on mutkittelevia, mutta yksi on kuin lentokentän kiitorata, jossa voi testata esimerkiksi ajoneuvon kiihtyvyyttä jäällä.

– Jokaisella radalla on tarkoitus omaan juttuun, kuten harjoitteluun, opettamiseen tai autojen esittelyyn.

Meren jäälle rakennetun jääratakeskuksen ainutlaatuisuutena ei ole pelkästään sen sijanti. Radalla käytettävistä autoista 90 prosenttia on sähköautoja.

– Me haluamme myös olla näyttämässä muille ja koko maailmalle, että tämmöistä huvia voidaan tehdä myöskin puhtaasti.

– Sähköautoilla ei tule öljyvuotoja tai minkäänlaisia päästöjä. Lisäksi sähköautoilla ei tule melusaastetta.

Meri luo haasteita rakentamiseen

Eden kertoo, että jään paksuus radalla on noin 80 senttimetriä. Kausi alkaa helmikuussa ja päättyy huhtikuussa, mutta radan rakentaminen alkaa heti joulun jälkeen. Jääradan rakentaminen meren jäälle on haastavaa, koska edistyminen riippuu paljon säästä.

– Matala järvi jäätyy melkein varmuudella, mutta meren jäätymiseen vaikuttavat tuulet ja virtaukset ovat aina erilaisia. Siinä on omat haasteensa, Eden kertoo.

Aasialaisia, rallihulluja ja suomalaisia

Jääradalla käy Edenin mukaan ajamassa monenlaisia asiakkaita. Suurin osa asiakasvirrasta tulee Euroopasta ja Aasiasta, mutta myös suomalaisten yritysten työntekijöistä, jotka saapuvat viettämään esimerkiksi virkistyspäivää. Radalle voi tulla kuitenkin ajamaan myös yksityishenkilönä.

– Keski-Euroopasta käy rallihullua kansaa, kuten brittiläiset, puolalaiset, belgialaiset ja ranskalaiset. He ovat kuulleet jääradalla ajamisesta, ja he tulevat tänne ihan oppimaan.

Aasialaisille turisteille jäätynyt meri ja jäärata on usein ihmeellinen asia. Heille tarjotaankin jäärata- ja rallielämyksiä. Edenin mukaan aasialainen turisti ei uskalla hypätä heti auton rattiin.

– Se, että ajetaan merellä, niin eihän sitä erota perunapellosta. Koko ajan kysellään, että koska me ollaan merellä. Sitten, kun näyttää ajoneuvon kartasta, että nyt ollaan keskellä merta, se on heille sellainen ahaa-elämys: Ei herranjumala, tässä on kahdeksankymmentä senttiä jäätä ja sitten on kaloja alapuolella! Siinä heillä silmät aukeaa, että okei, nyt tapahtuu.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme