Mainos
Mainos

Koeajossa täysin muuttunut Nissan Micra

Joskus autot muuttuvat vähemmän ja välillä enemmän. Nissan Micra lukeutuu jälkimmäiseen kategoriaan, sillä käytännössä tuttua on vain nimi.

Tykkäsimme

  • Tyylistä
  • Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Tehottomasta moottorista

Hinta alkaen 14 991 €
Koeajoauto 21 480 €

Pikkuautoluokka on saanut viimeisen vuoden aikana valtavan valikoiman uutuusmalleja. Edeltäjiinsä verrattuna kenties suurimman muutoksen on kokenut suomalaisille hyvin tuttu Nissan Micra. Edeltäjistä poiketen uusi Micra on suunniteltu puhtaasti Euroopan markkinoille ja tämä myös näkyy ja tuntuu.

Muotoilussa ja mittasuhteissa on tehty täyskäännös edeltäjään verrattuna. Tiettyjen Aasian markkinoiden ohjaaman edeltäjä oli kapea ja korkea, kun taas uusi versio on Eurooppalaiseen makuun sopivasti matala ja leveä. Pyöreä muotoilu on saanut antaa tilaa särmikkäälle ja itsevarmalla ilmeelle. Autosta löytyy myös paljon sukunäköä antavia yksityiskohtia. Micra on suorastaan ilo silmälle, etenkin pirteällä värillä varustettuna.

Sama tunnelma jatkuu sisällä; entisestä mallista ei ole tietoakaan. Nissan on kiinnittänyt erityistä huomiota materiaaleihin ja viimeistelyyn, joka on saatu hyvälle tasolle. Sukunäkö näkyy sisällä vielä selvemmin, sillä esimerkiksi mittaristo, ohjauspyörä ja multimediajärjestelmä on suoraan lainattu isommista sisarmalleista.

Hieman lisää tehoa, kiitos!

Koeajoon valikoitu Nissanin keulalle uusi 0,9-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo, joka on tehokkaampi kahdesta bensavaihtoehdosta. Siitä huolimatta 90-hevosvoimaa on nykypäivän vaatimukseen hieman verkkainen vaihtoehto. Moottorin heikko alavääntö korostaa tilannetta liikkeellelähdöissä, ja nykykoneeksi vetoalue jää hieman kapeaksi. Parhaimmillaan auto on moottorinsa puolesta taajama- ja maantieajossa, jossa nopeuden pysyvät kohtuullisina eikä pysähdyksiä tule liiaksi.

Ajettavuuden osalta Micra vastaa suhteellisen hyvin ulkonäön luomiin odotuksiin. Auto on näppärä käsiteltävä ja sillä kurvailee mielellään mutkaisempaakin maantietä. Ohjaus voisi tarjota hieman paremman tuntuman kuten myös vaihteensiirto, mutta vaatimuksissa täytyy myös muistaa puhuttavan pikkuluokan autosta.

Uusi Micra on kokonaisuutena erittäin piristävä vaihtoehto. Vielä kun tyylikkään ulkonäön ja mukavan ajettavuuden pariksi saisi aavistuksen ruudikkaamman moottorivaihtoehdon, olisi paketti varsin oivallisesti kasassa.

Uusi Nissan Micra nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 14. tuotantokauden kolmannessa jaksossa maanantaina 2.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Nissan Micra IG-T 90
Polttomoottori
898 cm3, R3 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 140 Nm / 2 250 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 12,1 s
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 3 999 mm, leveys 1 743 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 525 mm
Omamassa 1 053 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 300-1 004 l

Kuvat: Mikko Autio

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme