Mainos
Mainos

Koeajo: Volkswagen Golf GTD Variant – pihistelevä sporttifarkku

Volkswagen Golfista on ensimmäistä kertaa saatavilla GTD–mallinimeä kantava farmariversio.

Tykkäsimme

  • Vahvasta väännöstä
  • Matka-ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Hinnasta
  • Automaatin toiminnasta

Lyhyen ajan sisään tarjolle on tullut nippu ripeitä perhefarmareita, jotka kulkevat myös taloudellisesti. Ford Focus ST TDCi (185 hv), Peugeot 308 SW GT HDi (180 hv) ja Seat Leon ST TDi (184 hv) – siinä Golfille vastusta. Seatissa on jopa sama kone kuin Golfissa. Seat on myös hieman kevyempi sekä lähes 7000 euroa halvempi.

Golf pelaa tässä joukossa tutuilla vahvuuksillaan: sen laatuvaikutelma vakuuttaa ja jälleenmyyntiarvo on kohdallaan. Brändikin on kunnossa. GTD-lisukkeet tekevät autosta jopa sen verran persoonallisen, ettei sitä voi haukkua tylsäksi.

Ajoimme Golf GTD:n ensimmäisen kerran tovi sitten ulkomailla. Toimittajamme Vesa Eskola oli vakuuttunut. Juttu loppui lausahdukseen: ”Olen löytänyt oman suosikkini Golf-mallistosta”.

Hyvä kuva autosta jäi myös kotimaan koeajossa. Tehoa piisaa perhefarkkuun riittävästi ja muhkea vääntö tekee ajamisesta jouhevaa. Automaattivaihteisella autolla ajaa mieluusti manuaaliasetuksella, jolloin moottorin sitkeyttä pääsee käyttämään parhaiten hyväkseen. Satasen vauhtiin auto pinkaisee 7,9 sekunnissa, joten aivan bensakoneisen GTI–golfin lukemiin ei nokivasara yllä. Toisaalta diesel kuluttaa vain 4,8 litraa satasella, joten aikaa säästyy pitkissä tankkausväleissä.

Ajettavuudeltaan auto on tuttua Volkswagen-tasoa. Ohjaus on hyvin painotettu ja jousitus sopivan jämäkkä. Varsinaisesti sporttiauton henkeä ei ratin takana pääsee kuitenkaan syntymään. Moottori pitää taitavasti mölyt mahassa ja dieselistä on tunnetusti vaikea saada hyviä pakoääniä. Ainoa varsinainen moite tulee kaksoiskytkinautomaatin toiminnasta, jolla on taipumus aiheuttaa nykäys liikkeellelähdöissä. Tämä korostuu etenkin, jos sammutusautomatiikka on kytkettynä päälle.

Ohjaamosta GTD-mallin tunnistaa helpoiten sporttijakkaroista, jotka on verhoiltu ruutukuosilla. Kokonaisuudessaan kuljettajan työympäristö on viihtyisä ja farmarissa on hyvin tilaa isommallekin lapsiperheelle. Kontti vetää perusasennossa 605 litraa ja istuimet kaadettuna 1620 litraa.

Volkswagen Golf GTD Variantin hinnat alkavat 37 612 eurosta. Automaatti lisää hintaa noin 2000 eurolla. Isoa hintalappua kompensoi kattava vakiovarustelu. Perushintaan kuuluu mm. urheilualusta, kaksialueautomaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä tuplaksenonit.

VW Golf GTD 2.0 A Variant BlueMotion Technology
Hinta alkaen 37 612 € (GTD Variant)

Moottori 1968 cm3, 4-syl. Bens.
Vaihteisto 6-vaihteinen, kaksoiskytkinautomaatti
Teho 135 kW (184 hv) 3500 r/min
Vääntö 380 Nm 1750–3250 r/min
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 229 km/h
Keskikulutus 4,8 l / 100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4578 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1470mm, akseliväli 2631 mm
Omamassa 1495 kg
Tavaratila 605–1620 l

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme