Mainos
Mainos

Koeajossa Hyundai Ioniq EV – keskimääräistä normaalimpi sähköauto

Sähkö on yksi autoalan kuumimmista puheenaiheista. Hyundai haluaa mukaan tähän hypeen Ioniqin sähköversiolla.

Tykkäsimme

  • Käytettävyydestä
  • Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

  • Istuinten puutteellisesta tuesta
  • Tavaratilan korkeasta nostokynnyksestä

Hinta alkaen 36 990 €
Koeajoauto 38 678 €

Sähköautoilu herättää tällä hetkellä paljon keskustelua. Alan pioneerina voi pitää Nissan Leafia, joka on yli 300 000 myydyllä autolla maailman myydyin sähköauto. Auton muotoilu herättää epäilemättä huomiota ja jakaa mielipiteitä. Huomiota herättää myös hintaluokaltaan toista ääripäätä edustava Tesla, joka on tehnyt sähköautoilusta seksikästä. Monet aiemmin autoista kiinnostumattomat ihmiset suorastaan sekoavat Teslan nähdessään.

Näiden ääripäiden välillä on mielenkiintoinen markkina, joka saa jatkuvasti lisää täytettä. Yksi uusimmista lisäyksistä tähän luokkaan on Hyundai Ioniq EV. Muotoilullisesti auto ei erotu liiaksi massasta, vaikka ilmanvastuksen takia umpinainen maski herättääkin huomiota. Ioniq tarjoaa tähän väliin vaihtoehdon sähköautoilusta kiinnostuneille ja ympäristöä ajatteleville autoilijoille, jotka eivät kuitenkaan halua julistaa valintaansa autonsa ulkonäön turvin.

Ioniq on alusta lähtien rakennettu sähkökäyttö ja taloudellisuus huomioiden. Muotoilussa on panostettu aerodynaamisuuteen, mutta se noudattelee myös normaaliudessaan hyvää makua. Myöskään akuston sijoittaminen välipohjaan ei aiheuta ongelmia tavaratilan, tai muun tilankäytön kannalta.

Sisätiloissa ainoa ero polttomoottoreilla varustettuihin sisarmalleihin löytyy keskikonsolista. Perinteisen vaihteenvalitsimen paikalta löytyy erilliset painikkeet joilla valitaan haluttu kulkusuunta tai pysäköinti. Tämä on oikeastaan ainoa piirre, jolla nostetaan esille auton erottautumista muista malleista. Muutamien muiden valmistajien tapaan Hyundain kuljettaja pystyy säätämään kätevästi moottorijarrutuksen voimakkuutta ratin takaa löytyvillä ”vaihdeläpysköillä”.

Ajossa Ioniq tuntuu siltä, miltä sähköauton kuuluukin tuntua. Vahva vääntö heti paikaltaan lähdettäessä, ja katkoton veto tekevät etenkin pysähtelevästä kaupunkiajosta erittäin miellyttävän kokemuksen. Maantiellä ero polttomoottoreilla varustettuihin autoihin on pienempi, sillä Suomen oloissa ohjaamon suurimmaksi melun lähteeksi muodostuu rengasmelu, joka tässä tapauksessa edustaa luokkansa normaalia tasoa.

Hyundai Ioniq tekee vaikutuksen normaaliudellaan. Se ei huuda olemuksellaan erilaisuutta, vaikka tarjoaa kaikki sähköauton parhaimmat puolet laadukkaasti pakattuna.

MIKÄ Järkevät tilat ja riittävän toimintasäteen tarjoava sähköauto.

KENELLE Säännöllisiä ajomatkoja suorittavalle.

AJETTAVUUS Ioniq ei tarjoa tajuntaa räjäyttäviä ajokokemuksia, mutta hoitaa tehtävänsä kuten perusautolta voi odottaa. Aktiivisten ajoavustimien toiminta voisi olla sivistyneempää, mutta ainakin ne saavat kuljettajan havahtumaan tilanteeseen.

SUORITUSKYKY Sähkömoottorin hyödyt tulevat jälleen esille ripeänä kaasunvasteena. Sähkökäyttöinen Ioniq irtoaa viivalta rivakkaan tahtiin ja autolla pysyy vaivattomasti arkiliikenteen rytmissä. Ominaisuudet alkavat tulla vastaan maantienopeuksien kiihdytyksissä, mutta tasaisen nopeuden ylläpitäminen sujuu vaivattomasti. Talvisissakin oloissa autolla taittaa todellisessa liikenteessä matkaa yli 200 kilometriä.

TILAT Ioniq tarjoaa hyvät tilat sekä matkustamon että tavaratilan puolella. Etuistuimet voisivat tarjota hieman paremman sivuttaistuen, eikä reisituen pituussäädöstä olisi haittaa. Tavaratilan käyttöä helpottaa iso lastausaukko, mutta omat rajoitteensa luo korkea nostokynnys.

MALLISTO Hyundai tarjoaa kuluttajalle poikkeuksellisen mahdollisuuden valita Ioniqin voimalinja kolmen vaihtoehdon väliltä, kun saman korimallin voimanlähteiksi on tarjolla perinteinen hybridi, pistokkeesta ladattava versio sekä nyt ajossa ollut sähkömalli. Varustelu on jo perustasolta kattavaa, ja pientä ylellisyyttä on tarjolla 2 000 euron lisähintaan Style-varustelun muodossa.

Hyundai Ioniq EV
Sähkömoottori
Teho
88 kW (120 hv)
Vääntö 295 Nm
Akkukapasiteetti 28 kWh
Toimintamatka 280 km
Vaihteisto Suoraveto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 165 km/h
EU-kulutus 11,5 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 495 kg
Tavaratila 350-1 410 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme