Mainos
Mainos

Koeajossa litrainen Leon – vahva peruspaketti

Leon on Seatin syömähammas eikä ihme. Mallisto on laaja, tekniikka modernia ja hinnoittelu erittäin kilpailukykyistä.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Tasapainoisesta kokonaisuudesta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Vaihteiston toiminnasta liikkeellelähdöissä
  • Muovisesta sisustuksesta

Hinta alkaen 19 392 €
Koeajoauto 24 967 €

Perusautona oleminen ei varmasti ole helppoa. Ihmisten vaatimustaso nousee jatkuvasti. Varusteita ja ominaisuuksia pitäisi olla jatkuvasti enemmän tarjolla, mutta hinta ei luonnollisestikaan saa nousta liiaksi. Ja tässä luokassa myös kilpailu on kovaa, sillä monet haluavat mukaan isojen volyymien markkinoille.

Seatin selkeästi myydyin auto Suomessa on keskikokoluokkaan sijoittuva Leon. Vuonna 2016 uusia Leoneita ensirekisteröitiin meillä vajaa 1 300 kappaletta, ja tänä vuonna tahti on pysynyt suunnilleen samoissa luvuissa. Seat Leonin myynnissä korostuvat malliston ääripäät. Etenkin vauhdinnälkäisiä kiinnostaa sporttinen Cupra, mutta nyt otimme selvää miten matka taittuu malliston aloittavan version turvin.

Vielä muutamia vuosia sitten kolmisylinteriset pikkuturbot herättivät kiinnostuksen lisäksi lähinnä sympaattista hymyilyä ja kenties pientä huvitusta. Sellaista reaktiota enää harvemmin näkee, sillä jokainen joka on sellaista kokeillut tietää, kuinka oivallisia voimanlähteitä suurin osa niistä on. Seatin pellin alta löytyy monesti muustakin autosta tuttu 1,0-litrainen bensaturbo, joka tarjoaa 115 hevosvoimaa ja iskutilavuuteensa nähden riittoisan 200 newtonmetrin väännön. Kun moottorin parina on pääasiassa hyvin toimiva 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, ei kuljettajan paikalla tarvitse oikeastaan stressata mistään.

Seat lukeutuu konsernisisariin verrattuna edullisempaan hintaluokkaan, mikä näkyy eniten sisätiloissa. Pintamateriaalina nähdään paljon kovaa muovia, mutta tästä huolimatta viimeistelyn laatu on siistiä. Myös varustelumahdollisuudet ovat jossain määrin hieman rajallisemmat kuin korkeamman hintaluokan autoissa, mutta Leon tarjoaa kaiken arkipäivään tarvittavan hyvin kilpailukykyiseen hintaan.

Leonin perusmalli modernilla litraisella bensaturbolla tarjoaa oivallisen kokonaispaketin. Se hoitaa tehtävänsä sekä maantiellä että kaupungissa, ja tarjoaa riittävät tilat keskikokoiselle perheelle. Seatin suurin haaste lienee edelleen merkkiin liittyvät mielikuvat, joiden muuttaminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.

MIKÄ Seatin syömähampaan peruspaketti.

KENELLE Toimiva perusauto monenlaisiin tarpeisiin.

AJETTAVUUS Leon on perusajettavuudeltaan tasapainoinen ja mukavuuspainotteinen. Ohjaus on sopivan tunnokas ja autolla on mukava ajella mutkaisempiakin tieosuuksia.

SUORITUSKYKY 1,0-litrainen kolmisylinterinen pikkuturbo hämmästyttää ominaisuuksillaan kerta toisensa jälkeen. Alakierroksilta löytyy nöyrää vääntöä ja menohalut kehittyvät kierrosten noustessa. Välillä vaihteistoa saa hieman odotella, mutta tarvittaessa sopivan vaihteen voi hakea myös manuaalisesti. Voimavarat alkavat ehtyä moottoritienopeuksissa ja luonnollisesti lastin myötä eteneminen käy verkkaisemmaksi.

TILAT Kuljettajan paikalle on helppo kotiutua ja ohjaamoa leimaa selkeys. Viimeistely on siistiä, mutta pintamateriaaleissa on käytetty varsin paljon kovaa muovia. Peruspenkit ajavat asiansa ryhdikkäästi, mutta sporttipenkkien lisätuki ei olisi pahitteeksi. Farkku-Leon tarjoaa hyvien sisätilojen lisäksi laajan tavaratilan.

MALLISTO Leonin mallisto on laaja kattaen perinteisen viistoperän ja farmarin lisäksi myös X-Perience-maastofarkun. Moottorivalikoima on laaja kattaen kolme dieseliä (115-184 hv), 4 bensaa (115-300 hv) ja yhden maakaasuversion (110 hv). Kaksoiskytkinautomaatti on tarjolla myös pienempien moottorien yhteyteen, ja isommat ovat aina automaattivaihteisia. Tehoversio Cupra on toki tarjolla manuaalina. Nelivetoa kaipaavalle on perusmallistossa tarjolla 150-hevosvoimainen diesel ja 300 hevosvoimainen Cupra, minkä lisäksi X-Perience-mallin saa 180-hevosvoimaisella bensakoneella.

Seat Leon ST 1,0 TSI DSG Ecomotive
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 85 kW (115 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,8 s
Huippunopeus 202 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 102 g/km
Mitat Pituus 4 549 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 451 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 259 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 587 l

Kuvat: Mikko Autio

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme