Mainos

Koeajossa Peugeotin moniosaaja – tilaa ja muunneltavuutta moniin tarpeisiin

Peugeotin iso tila-auto 5008 sai nimeensä mukaan SUV-liitteen, mutta tästä huolimatta kyseessä on ominaisuuksiltaan monipuolinen tila-auto.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Muunneltavuudesta
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Vaihteiston verkkaisesta toiminnasta
  • Lievästä pintakovuudesta
  • Takapenkkien reisituesta

Hinta alkaen 26 590 €
Koeajoauto 50 457 €

Maasturimaisuus on haluttua tavaraa automarkkinoilla ja monet haluavat tänne markkinalle vaikka väkisin. Peugeot esitteli uuden 3008-mallin kanssa samalla pohjalevylle perustuvan ison 5008:n ja pikkuveljen tapaan nimestä löytyy katumaastureihin viittaava lyhenne SUV.

Jo pikaiseen autoon tutustumisen jälkeen on havaittavissa, että maasturimaisuutta tuodaan esille nimen lisäksi lähinnä hieman korotetulla maavaralla ja autoa kiertävällä mustalla suojalistalla. Nelivetoisia versioita mallistosta ei löydy, joten kovin pahoihin paikkoihin kehittyneestä pidonhallinnasta huolimatta autolla ei kannata lähteä.

Jos autoon tutustuisi ilman markkinointiosaston materiaaleja, tulisi siitä ennemmin mieleen tila-auto. Keskimmäiseltä penkkiriviltä löytyy kolme erillisistuinta, joita kaikkia pystyy liikuttamaan ja taittamaan erikseen. Tämän takana on iso tavaratila tai kolmas istuinrivi, jonka penkit taittuvat näppärästi piiloon ja ovat myös kokonaan poistettavissa. Tavaratilaa on parhaimmillaan tarjolla lähes kaksi kuutiota ja etumatkustajan penkin kaatamalla kyytiin mahtuu lähes 3,2 metriä pitkiä esineitä. Ei olisi hullumpi suoritus tila-autolta, mutta sitäkin parempi katumaasturille.

Peugeot 5008 SUV tuntuu pohjimmiltaan tila-autolta nimestään huolimatta. Pyrkimys tehdä autosta haluttavampi mallinimen SUV-liitteen avulla tuntuu erikoiselta ratkaisulta etenkin auton ollessa vahvoilla perinteisten tila-autojen ominaisuuksia tarkasteltaessa. Jos nimikikkailu ei haittaa, tarjoaa uusi 5008 ominaisuuksiltaan monipuolisen perheauton.

Uusi Peugeot 5008 SUV nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 14. tuotantokauden kuudennessa jaksossa maanantaina 23.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Nimeltään katumaasturiksi muuttunut Peugeotin tila-auto.

KENELLE Tilaa ja muunneltavuutta arvostavalle.

AJETTAVUUS Normaalia korkeammasta maavarasta huolimatta Peugeotin perusajettavuus on erittäin jämäkkää ja täsmällistä. Alusta ei tee ylimääräisiä liikkeitä ja ohjaus on miellyttävän tarkka. Jämäkkyyden myötä etenemistä siivittää lievä pintakovuus, mutta se ei muodostu onneksi liian häiritseväksi piirteeksi.

SUORITUSKYKY Vääntävä turbodiesel sopii hyvin ison auton pariksi ja tekee arkipäivän liikkumisesta vaivatonta sekä kaupungissa että maantiellä. Kovin urheilulliseksi menoa ei kuitenkaan voi kuvailla ja mielikuvaa tukee myös varsin verkkainen kiihtyvyyslukema, mistä suurin syy lankeaa mukavuuspainotteiselle ja verkkaisesti vaihtavalle perinteiselle automaattivaihteistolle. Tämä

TILAT Korkeamman istuma-asennon myötä autosta on hyvä näkyvyys ulos. Myös lasipintaa on paljon, mikä helpottaa isohkon auton mittojen hahmottamista. Kuljettajaan päin käännetty keskikonsoli jakaa ohjaamoon selkeästi kahteen osaan, kun taas takapenkkiläisillä on avarammat oltavat. Ainoastaan maasturimaisuuden vuoksi nostettu lattiapinta heikentää reisitukea, mikä on häiritsevin tekijä täysikasvuiselle takapenkillä. Tilan muuntelu onnistuu näpprästi.

MALLISTO Valikoimasta löytyy kolme dieselmoottoria (100, 120 ja 180 hv) ja kaksi bensiinivaihtoehtoa (130 ja 165 hv). Pienin diesel on ainoa, jonka pariksi ei ole tarjolla automaattivaihteistoa, ja molempien käyttövoimien tehokkaimmat mallit ovat aina automaatteja. Varustetasoja on neljä; Access, Active, Allure sekä vain tehokkaimman dieselin yhteyteen tarjolla oleva GT. Varustelu on kattava jo perustasolta sisältäen muun muassa digitaalisen mittariston, keskikonsolin kosketusnäytön, puoliautomaattisen ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen sekä kaistavahdin. Noin 2 000 euron arvoinen Active tuo mukanaan esimerkiksi alumiinivanteet, sadetunnistimen, pysäköintitutkat sekä automaatti-ilmastoinnin. Allure ja GT tuovat lisää maustetta jokaiselle osa-alueelle.

Peugeot 5008 SUV GT BlueHDi 180
Polttomoottori
1 997 cm3, R4 turbo
Teho 133 kW (180 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,2 s
Huippunopeus 208 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat Pituus 4 641 mm, leveys 1 844 mm, korkeus 1 637 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 530 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 780-1 940 l

Kuvat: Mikko Autio

Uusimmat

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot