Mainos
Mainos

Koeajossa Porsche Panamera Sport Turismo – todellinen moniottelija

Urheiluauton suorituskyky, perheauton tilat ja edustusauton mukavuus. Porsche Panameran mallisto laajeni paremmin perhekäyttöön sopivalla Sport Turismolla.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Mukavuudesta
  • Käytännöllisyydestä

Emme tykänneet

  • Takapenkin keskipaikasta

Hinta alkaen 128 403 €

Ajoimme viime syksynä kotimaassa uudistuneen Porsche Panameran hybridiversiota. Voimalinja ja auto eivät juuri jätä toivomisen varaa, mutta uutena vaihtoehtona parempia tiloja etsivälle Porsche on tuonut tarjolle Panameran farmariversion, joka kulkee nimellä Sport Turismo.

Makuasioista on tunnetusti turha kiistellä, mutta ainakin allekirjoittaneen silmää Sport Turismo miellyttää perusmallia enemmän. Auto on kokonaisuutena lähempänä shooting brake -tyylistä konseptiautoa, joka Porschelta nähtiin ennen Panameran esittelyä. Etenkin ensimmäisen sukupolven Panamera sai osakseen kritiikkiä auton perän muotoilun osalta, joka on sittemmin muuttunut sulavampaan suuntaan.

Sekä Panameran perusversion että Sport Turismon myydyimmäksi versioksi Suomessa nousee hinnastojen edullisin hybridiversio. Suomen verotuksesta johtuen varustamalla autonsa sähkömoottorilla ja akustolle säästää autoverossa tässä tapauksessa vajaat 40 000 euroa. Hybridiversio maksaa verottomana ymmärrettävästi enemmän monimutkaisemman tekniikan ja kalliin akuston vuoksi, mutta kokonaishinnassa eroa toiseksi edullisimpaan eli tässä tapauksessa 330-hevosvoimaiseen Panamera 4 Sport Turismo -versioon jää silti noin 25 000 euroa hybridin hyväksi. Lisähintaa farmariperä puolestaan tuo Panameralle noin 6 000 euroa.

Sport Turismo laajentaa Panameran malliston rennompaa ja monikäyttöisempään suuntaan. Vaikka ero ei miltään osin ole kovin ratkaiseva, voi se olla riittävä siihen, että malli houkuttelee uusia monikäyttöisyyttä arvostavia asiakkaita merkin pariin.

Uusi Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo nähdään Risto Virtasen testissä 15. tv-kauden viidennessä jaksossa maanantaina 23.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 25.4. klo 14.00, la 28.4. klo 14.15 ja ma 30.4. klo 13.30 MTV3. Lue lisää jakson muista aiheista täältä.

MIKÄ Panameran farmarimalliston maltillisempi hybridivaihtoehto.

KENELLE Ripeää perhehybridiä etsivälle.

AJETTAVUUS Ratin takaa Sport Turismoa ei käytännössä erota sisarmallista. Porsche on onnistunut kadottamaan massan tunteen jonnekin, sillä ratin takana lähes 2 300 kilon omamassaa ei juurikaan huomaa. Tämä on ajatuksena osittain jopa pelottava, sillä fysiikan lakeja Porschekaan ei tiettävästi ole pystynyt muuttamaan.

SUORITUSKYKY Hybridi-Panamera liikahtaa erittäin kepeästi kaikissa arkisissa tilanteissa. Arkiajo sujuu pelkän sähkönkin voimalla varsin vaivattomasti ja esimerkiksi 60 km/h saavutetaan 5,8 sekunnissa. Ripeämpää tahtia pyydettäessä 2,9-litrainen V6 tarjoilee hyvinkin riittävät menohalut miellyttävien äänien kera.

TILAT Korkeamman kattolinjan ja isomman tavaratilan lisäksi Sport Turismo on ensimmäinen kolmen istuttavalla takapenkillä tarjottava Panamera. Valmistaja markkinoi autoa 4+1 paikkaisena, mikä on rehellisyyden nimissä oikea tyyli; keskipaikalle on vaikea kavuta korkean keskitunnelin vuoksi, eikä keskipaikkaa ole muotoiltu kovin miellyttävästi istua. Neljälle aikuiselle Panamera on kuitenkin varsin sopiva kulkupeli.

MALLISTO Panamera Sport Turismo on tarjolla koeajetun hybridin lisäksi 330-hevosvoimaisella 3,0-litraisella bensakoneella, 4,0-litraisella ja 550-hevosvoimaisella V8:lla, sekä jälkimmäiseen pohjautuvalla 680 hevosvoimaisena hybridinä. Suomen verotuksesta johtuen hybridit käytännössä järkevimmät vaihtoehdot. Esimerkiksi 330-hevosvoimainen pelkällä bensakoneella varustettu versio maksaa noin 25 000 euroa enemmän kuin nyt ajossa ollut hinnaston edullisen hybridiversio.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
Polttomoottori 2 894 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 243 kW (330 hv) / 5 250-6 500 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 750-5 000 r/min
Sähkömoottori
Teho
100 kW (136 hv) / 2 800 r/min
Vääntö 400 Nm 100-2 300 r/min
Yhteisteho 340 kW (462 hv) / 6 000 r/min
Yhteisvääntö 700 Nm / 1 100-4 500 r/min
Akkukapasiteetti 14,1 kWh
Toimintamatka sähköllä 51 km
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 275 km/h
EU-kulutus 2,5 l/100 km
CO2-päästöt 56 g/km
Sähkönkulutus 15,9 kWh/100 km
Mitat Pituus 5 049 mm, leveys 1 937 mm, korkeus 1 428 mm, akseliväli 2 950 mm
Omamassa 2 265 kg
Tavaratila 425-1 295 l

Kuvagallerian kuvat eri moottorivariaatiosta, josta puuttuu tavaratilan välipohjan alapuolinen lisätila.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme