Mainos
Mainos

Koeajossa Volvon maasturin ”järkimalli” – lisätekniikka laskee hintaa

Pistokehybridit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Eikä vähiten siksi, että kalliista tekniikasta huolimatta hinta on usein vertailumalleja edullisempi.

Tykkäsimme

  • Tiloista
  • Voimalinjasta
  • Tyylistä

Emme tykänneet

  • Alustan pintakovuudesta
  • Neloskoneen äänestä

Hinta alkaen92 166 €
Koeajoauto 119 506 €

Volvo XC90 esiteltiin noin vuosi sitten, ja se oli ensimmäinen Volvon omalle skaalautuvalle SPA-pohjalevylle tehty malli. Tämän perusrakenteen suunnittelussa on ollut alusta lähtien mukana myös hybridimallien huomioiminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että akustolle ja sähkömoottorille on järjestetty tilaa jo auton suunnittelun yhteydessä, eikä hybridimalliin päätyvän tarvitse tehdä kompromissia tilojen suhteen.

XC90 T8 Twin Enginen akusto löytyy auton keskeltä keskitunnelista. Tämä on mahdollista, koska AWD-neliveto on toteutettu taka-akselilla sijoitetun sähkömoottorin avulla, eikä alla kulje siis tilaa vievää kardaaniakselia.

Ja tästä päästään XC90 T8:n mielenkiintoiseen asemointiin mallistossa. Polttomoottorina autossa on sama 2,0-litrainen ja 320-hevosvoimainen moottori kuin T6-mallissa. Kun kokonaisuuteen lisätään kalliit akut ja muu sähkötekniikka, nousee auton veroton hinta noin 20 000 eurolla. (T6: 64 500 e, T8: 85 100 e) Päästöpohjaisen verotuksen vuoksi kuluttajahinta on kuitenkin pelkällä polttomoottorilla varustettua versiota halvempi johtuen hurjasta erosta autoverossa (T6: 29 494 e, T8: 7 066 e). Toisin sanoen T8-mallissa saa paremman suorituskyvyn lisääntyneiden tehojen myötä, mahdollisuuden parempaan taloudellisuuteen sähkömoottorin avulla, ja kaiken lisäksi se on verrokkimallia halvempi. Ei pöllömpi diili.

Volvolla on myös käytännössä mahdollista ajaa varsin taloudellisesti. Vaikka Volvon sähkömoottori ei ole yhtä tehokas kuin esimerkiksi aikaisemmin ajossa olleessa Mercedeksen GLE 500 e -mallissa, Volvo liikkuu huomattavasti kevyemmin ja pitemmälle pelkällä sähköllä. Mikäli akkuja ei lataa ja ajaa pääasiassa polttomoottorilla, niin kulutus asettui ajotietokoneen mukaan noin 10 l/100 km paikkeille. Kokonaisuutena voimalinja on toiminnaltaan hienostunut, eikä polttomoottorin mukaan tuloa käytännössä huomaa muusta kuin moottorin äänestä. Pienenä yksityiskohtana neloskoneen ääni ei oikein sovi ison auton tyyliin.

Volvo XC90 T8 on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto luokassaan. Se on ylivoimaisesti järkevin bensavaihtoehto, ja sähkömoottori mahdollistaa oikeasti säästöä esimerkiksi työmatka-ajossa. Lisäksi Volvo miellyttää allekirjoittaneen silmää sekä ulkoa että sisältä.

MIKÄ Volvon tyylikkään maasturin sähköavusteinen versio.

KENELLE Iso maasturi sopii monipuoliseen ja aktiiviseen perhekäyttöön.

AJETTAVUUS Volvo on huomattavasti kevyempi kuin esimerkiksi hiljattain koeajamamme Mercedeksen GLE 500 e. Tämä tuntuu ajossa positiivisena näppäryytenä ja käsiteltävyys on kaikissa ajotilanteissa helppoa. Alusta ja ohjauksen osalta prioriteettina on ollut mukavuus, eikä auto tarjoa tarkinta mahdollista tuntumaa. Lisävarusteinen ilmajousitus tekee matkustamisesta pääasiassa mukavaa, mutta poikittaissaumat tuntuvat ikävästi matkustamoon.

SUORITUSKYKY Hieman yli 400-hevosvoiman yhteisteho riittää liikuttamaan isoa autoa vaivattomasti, ja koko voimareserviä tulee tarvitsemaan hyvin harvoin.

TILAT Pistokehybridiversio tarjoaa samat tilat kuin muillakin voimalinjoilla varustetut versiot. Ainoastaan tavaratilan välipohjan alla on hieman vähemmän säilytystilaa. Auto on seitsemänpaikkainen, ja kahdella ensimmäisellä penkkirivillä on hulppeat tilat.

MALLISTO XC90 on Suomessa tarjolla koeajetun hybridin lisäksi kahdella bensavaihtoehdolla (254 ja 320 hv) sekä yhdellä turbodieselillä (225 hv). Kaikki mallit ovat aina nelivetoisia ja varustettu automaattivaihteistolla. Koko malliston hinnat alkavat D5-malli 82 074 eurosta. Varustetasoja ovat Momemtum, Inscription, R-Desing ja vain T8:n yhteyteen saatava Excellence.

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD

Polttomoottori 1 969 cm3, R4 turbo- ja mekaaninen ahdin
Teho 235 kW (320 hv) / 5 700 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 200-5 400 r/min
Sähkömoottori
Teho
65 kW (87 hv)
Vääntö 240 Nm
Yhteisteho 300 kW (407 hv)
Yhteisvääntö 640 Nm
Akusto 9,2 kWh
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 2,1 l/100 km
CO2-päästöt 49 g/km
Mitat Pituus 4 950 mm, leveys 1 931 mm, korkeus 1 727 mm, akseliväli 2 984 mm
Omamassa 2 287 kg
Tavaratila 314-671-1816 l

Kuvat: Mikko Autio

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme