Mainos
Mainos

Kokeneenkaan kuskin ei kannata hypätä vieraan auton rattiin suin päin – tsekkaa nämä ennen kuin lähdet ajamaan

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Jos on lähdettävä ajamaan itselleen oudolla autolla, mitä kaikkea pitäisi muistaa tarkastaa?

Vastaus: Aika ajoin tulee tarve hypätä itselle hieman tuntemattomamman auton rattiin. Syitä tähän on erilaisia: koeajo, kaverin auton kokeileminen, vuokraus, lainaus tai joku muu. Oli syy mikä tahansa, on tärkeää selvittää tiettyjä asioita jo ennen autoon menoa.

Riittääkö ajo-oikeus?

Aivan ensimmäiseksi on syytä selvittää, riittääkö kuljettajan ajo-oikeus kuljettamaan kyseistä ajoneuvoa.

B-luokan ajo-oikeudella saa ajaa autoa, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa ja joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle. Mikäli auton kokonaismassa on suurempi, tarvitaan C1- tai C-luokan ajo-oikeus.

C1-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan autoja, joiden rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on yli 3 500 kiloa, mutta enintään 7 500 kiloa ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

C-luokan ajo-oikeudella saa kuljettaa ajoneuvoa, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa ja joka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

Mikäli ajoneuvo on rekisteröity kuljettajan lisäksi useamman kuin kahdeksan henkilön kuljettamiseen, tarvitaan sen ajamiseen D1- tai D-luokan ajo-oikeus.

D1-ajokortilla saa ajaa autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja jonka pituus on enintään kahdeksan metriä.

D-luokan ajokortilla saa puolestaan kuljettaa ajoneuvoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan henkilöä.

Auton erityispiirteet ja käyttäytyminen

Pelkkä ajo-oikeus ei yksistään takaa sitä, että kuljettaja suoriutuu kyseisen ajoneuvon kanssa turvallisesti liikenteessä. Esimerkiksi osa B-kortilla ajettavista pakettiautoista on varsin isokokoisia ja niiden ajaminen vastaa enemmän kuorma- kuin henkilöautolla ajamista. Tällöin on tärkeää, että kuljettaja tiedostaa kyseisen auton erityispiirteet, liikeradat ja tilantarpeen. Näihin voit tutustua aiemmin tällä viikolla julkaistussa artikkelissa.

Vakuutusten kattavuus, omavastuu ja muut pelisäännöt

Vaikka kuljettaja olisi kuinka kokenut tahansa, voi vahinko sattua. On tärkeää, että pelisäännöt on sovittu etukäteen, riippumatta siitä, onko kyse auton koeajosta, vuokraamisesta, lainaamisesta vai jostain muusta.

Olisi hyvä, jos sopimuksesta olisi mustaa valkealla, kuten sähköposti tai molempien allekirjoittama sopimuspaperi. Sopimuksessa tulisi määritellä vakuutusten kattavuus sekä kuljettajan korvausvelvollisuus ja korvaussumma (omavastuu tms.) mahdollisessa vahinkotilanteessa.

Henkilökohtaisesti en uskalla ajaa vieraiden autoja, joissa ei ole täyskolarivakuutusta.

Osapuolten tulisi tutkia yhdessä ja merkitä ylös auton virheettömyys tai virheet, kuten kolhut, naarmut, kiveniskemät tuulilasissa ynnä muut sekä luovutushetkellä että autoa palautettaessa.

Mikäli on tarkoitus ajaa ulkomaille, on syytä ottaa mukaan omistajan tekemä valtakirja, jolla kuljettaja pystyy osoittamaan, että hänellä on lupa auton maastavientiin.

Ole tarkkana tankilla

Outoa autoa tankatessa on syytä olla huolellinen. Pääsääntöisesti auton käyttämä polttoainelaatu on merkitty polttoaineen täyttöaukon luukun sisäpuolelle tai tankin korkkiin. Itse tarkastan aina autoa tankatessani, että sekä polttoainepistoolissa että täyttöluukussa on sama merkintä – siis siitä riippumatta, olenko tankkaamassa tuttua vai vierasta autoa. Näin välttyy varmimmin virhetankkauksilta.

Oma haasteensa saattaa olla tankkaaminen ulkomailla. Aina ei vuokra-auton tankin korkista tai polttoainetankin täyttöluukusta löydykään mainintaa auton käyttämästä polttoaineesta. Tällöin auttaa, jos on muistanut varmistaa oikean polttoainelaadun jo vuokraamosta autoa noutaessaan.

Renkaat ja niiden kunto

Kuljettajan on syytä vilkaista, mitkä renkaat autossa on alla. Syksyllä tai keväällä autossa voi olla jopa keliin sopimattomat renkaat, jos talvirenkaiden alle laittoa on syksyllä yritetty lykätä tai pois ottoa keväällä kiirehtiä.

Myös se, onko autossa nasta- vai kitkarenkaat, on kuljettajalle olennainen tieto. Liukkaat kitkarenkaat yllättävät helposti nastarenkaisiin tottuneen kuljettajan jäisellä pinnalla.

Renkaiden lisäksi mahdollisten äkkitilanteiden varalle on olennaista selvittää, ovatko autossa ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Mikäli ovat, edellytetään kuljettajalta tietyissä tilanteissa erilaista toimintaa kuin silloin, jos niitä ei ole.

Valojen toimintaperiaate ja hallintalaitteet

Nykyään valtaosassa uusia autoja on niin sanotut päiväajovalot. Päiväajovaloilla ajettaessa eivät auton takavalot välttämättä pala ollenkaan. Kuljettajan tulisikin varmistaa, mihin asentoon auton valokatkaisija tulee kääntää, jotta takavalot varmasti palavat.

Ennen ajoon lähtöä on syytä perehtyä myös siihen, miten kauko-, sumu- ja pysäköintivalot kytketään päälle ja pois. Myös muiden peruslaitteiden, kuten pyyhkijöiden, pesimien ja eri lämmittimien käyttö on syytä harjoitella jo ennen ajoon lähtöä. Näin esimerkiksi lasien huurtuminen ajon aikana pystytään estämään ilman, että huomio karkaa pois olennaisesta – liikenteestä.

Ajoasennon ja peilien säätäminen

Vielä ennen liikkeellelähtöä on tärkeää säätää ajoasento huolellisesti. Eri autojen istuimien säätömahdollisuudet ja säädöt yleensä eroavat jonkin verran toisistaan. Tyypillisesti säädettävissä ovat istuimen korkeus, etäisyys polkimiin, selkänojan kaltevuus, ristiselän tuki ja pääntuki.

Sama koskee ohjauspyörän säätöjä. Useimmissa nykyajan autoissa ohjauspyörä on säädettävissä paitsi korkeus- myös syvyyssuunnassa.

Kun ajoasento on oikein säädetty, onnistuu auton hallinta kurottelematta, näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja onnettomuuteen jouduttaessa turvalaitteet toimivat suunnitellusti.

 ***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme