Mainos
Mainos

Kuluttaja-asiamies ärähti automainoksille – pikkupräntit ja yhden prosentin korot silmätikkuna

Televisiossa näytettävät automainokset ovat kertoneet kuluttaja-asiamiehen mukaan liian niukasti rahoituksen ehdoista. Pikkuprintti ei riitä luoton ehtojen riittävään esittämiseen.

Autoluottoja tarjoavat televisiomainokset jättävät yhä paljon toivomisen varaan, kuluttaja-asiamies kertoi uutiskirjeessään joulukuussa.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajaluoton mainonnassa kuluttajalle on annettava tietyt pakolliset tiedot tarjotusta luotosta. Jos mainonnassa ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava tieto, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot on annettava samassa yhteydessä.

Näitä pakollisia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Vasta näiden ilmoitettujen tietojen perusteella kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja päätellä, mikä vaihtoehto tulee edullisimmaksi.

Kuluttaja ei ehdi sisäistämään luoton ehtoja tv-mainoksista

Kuluttaja-asiamiehen huomio kiinnittyi useisiin televisiossa esitettyihin automainoksiin, joissa keskeisessä osassa oli auton rahoitus kuluttajaluotolla. Mainoksissa ei esitetty kaikkia luottoon liittyviä tietoja kuluttajansuojalain edellyttämällä selkeällä ja näkyvällä tavalla.

Mainoksissa on esitetty muun muassa näkyvästi 1 prosentin rahoituskorkoa. Muut luottoon liittyvät tiedot esitettiin televisioruudun alalaidassa aivan mainoksen lopussa. Kuluttaja-asiamiehen mielestä tv-ruudun alalaidassa nopeasti ja pienellä näkynyt teksti ei tuonut esiin kuluttajaluoton ehtoja riittävästi, sillä kuluttajan oli hyvin hankala lukea ja sisäistää esitettyjä tietoja.

Toisessa prosentin korkoa tarjoavassa mainoksessa ei muita luottoon liittyviä tietoja näkynyt ollenkaan, vaan ne ilmoitettiin vasta maahantuojan verkkosivuilla. Lain mukaan tämä ei ole riittävä keino kuluttajaluoton ehtojen ilmoittamiseen.

Autoluotot ovat olleet syynissä jo pitkään

Kuluttaja-asiamies mainitsee myös, että autoluottojen mainonnassa on ilmennyt vuodesta toiseen puutteita. Loppuvuodesta 2016 uudessa valvontakampanjassa kartoitetaan autoluottomainonnan nykytilaa. Kuluttaja-asiamies valmistelee niin ikään parhaillaan uutta linjausta kuluttajaluottojen tarjoamisesta.

Uutiskirjeessä kerrottiin, että kuluttaja-asiamies on käsitellyt vuoden 2016 aikana kuluttajaluottoihin liittyvien tietojen ilmoittamista muun muassa Auto-Bon Oy:n, Toyota Auto Finland Oy:n sekä Toyota Finance Finland Oy:n, Forso Finance Oy/Ford Creditin, General Motors Finland Oy:n sekä LänsiAuto Oy:n kanssa. Yhtiöt ovatkin sitoutuneet kuluttaja-asiamiehen vaatimukseen kaikkien kuluttajaluottoihin liittyvien tietojen ilmoittamisesta asianmukaisesti.


***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme