Mainos
Mainos

Miksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?

Vastaus: Sastamalassa, valtatiellä 12, sattunut kahden nuoren hengen vaatinut onnettomuus on käynnistänyt vilkkaan keskustelun mopoautojen turvallisuudesta. Kyseessä oli todella surullinen tapahtuma ja haluankin esittää lämpimän osanottoni uhrien omaisille.

Pitää kuitenkin muistaa, ettei tuolla kyseisellä tapauksella, jossa itsetuhoinen ihminen ohjaa humalassa päin vastaantulijaa, ole suoranaisesti mitään tekemistä mopoautojen turvallisuuden kanssa. Vastaavissa tilanteissa on vuosien saatossa menehtynyt myös mopoautoa huomattavasti järeämpien kuorma-autojen kuljettajia. Tilanteesta tekee kohtalokkaan sen yllätyksellisyys ja ennalta-arvaamattomuus.

Erilaisia vaihtoehtoja

Mopoautot ovat rakenteeltaan varsin heppoisia. Nykyisen lainsäädännön puitteissa niitä ei pitäisi verrata henkilöautoihin, mutta teen sen silti:

Pienen, uuden henkilöauton pystyy hankkimaan samalla rahalla – ellei jopa edullisemmin – kuin mopoauton. Mopoautosta poiketen henkilöautossa on ajonvakautusjärjestelmä, useita turvatyynyjä, turvakori ja muutenkin jykevämmät rakenteet.

Aika-ajoin onkin väläytelty, että pienestä henkilöautosta pitäisi pystyä kuristamaan ”mopoauto”. Henkilökohtaisesti olen tämän ajatuksen kannalla. Onhan vastaava menetelmä ollut käytössä esimerkiksi moottoripyörien kanssa jo kauan sitten. Tällä päästäisiin myös kustannustehokkuuteen, kun auton käyttäjän saadessa henkilöauton ajokortin, kuristukset voitaisiin poistaa ja auto muutoskatsastaa takaisin henkilöautoksi. Valitettavasti tällainen menettely ei ainakaan toistaiseksi onnistu.

Mikäli henkilöautojen kuristaminen ja muutoskatsastaminen ”mopoautoksi” olisi mahdollista, tulisi niiden nopeus säilyttää nykyisten mopoautojen tasolla. Valitettavan monelta nuorelta puuttuu kyky turvallisen tilannenopeuden valintaan. Mopoilijoille ja mopoautoilijoille on varsin tyypillistä, että ajokilla ajetaan juuri niin kovaa kuin se kulkee – tilanteessa kuin tilanteessa. Onnettomuuksien määrä tuskin vähenisi, jos nuorten itsenäisessä käytössä olevien ajoneuvojen nopeuksia nostettaisiin.

Hyvä vaihtoehto olisi myös ajo-opetuksen aloitusiän laskeminen ja valvottu ajo-oikeus. Ajo-opetus voitaisiin aloittaa jo oppilaan täyttäessä 16 vuotta. 17-vuotiaana voitaisiin myöntää valvottu ajo-oikeus, jolloin saisi ajaa esimerkiksi yli 30-vuotiaan, ajokortillisen aikuisen läsnäollessa. Varsinainen rajoittamaton ajo-oikeus alkaisi 18-vuotiaana.

Tällaisella järjestelyllä saataisiin helpotettua monen nuoren liikkumisviettiä ja uskoisin sen vähentävän myös mopojen ja mopoautojen tarvetta. Ennen kaikkea sillä saataisiin liikenteeseen entistä kypsempiä, turvallisempia ja vastuullisempia kuljettajia.

Mopoauton tekninen toimivuus

Palataan tulevaisuuden skenaarioista kuitenkin vielä takaisin nykyhetkeen.

Jälkikasvunsa turvallisuudesta kiinnostunut vanhempi koeajaa nuoren käytössä olevan mopoauton säännöllisesti ja kiinnittää huomiota sen tekniseen toimivuuteen. Mopoautojen keskeiset ongelmat liittyvät usein takapään jarruihin, etuakselistoon ja moottorin kiinnitykseen.

Jarrut onkin syytä testata säännöllisesti. Erityisesti takajarrut ovat katsastusmiesten mukaan hyvin tehottomia ja alttiita vikaantumiselle. Ajettaessa on syytä kiinnittää huomiota myös ohjaustuntumaan ja siinä mahdollisesti esiintyviin välyksiin.

Mopoautoissa käytettävät moottorit ovat usein alun perin kuorma-autojen kuormatilojen kylmäkonekäyttöön suunniteltuja, tasakäynnille tarkoitettuja dieselmoottoreita. Moottorin valtava tärinä murtaa helposti kiinnityksessä käytetyt kumityynyt. Murtuneen kiinnityspisteen aiheuttama lisävärinä jää helposti käyttäjältä huomaamatta, koska se hukkuu moottorin ”ominaisvärinän” sekaan. Kun riittävän monta kiinnityspistettä pettää, saattaa moottori pudota tielle. Kumityynyjen kunto onkin syytä tarkastaa säännöllisesti sekä silmämääräisesti että sammutettua moottoria käsin heiluttamalla.

Ruosteongelmat eivät tule ensimmäisenä mieleen, kun katsoo muovista mopoautoa. Muovien sisällä on kuitenkin profiiliputkesta tehty kehikko, joka ruostuu. Näitä ruosteongelmia esiintyy lähinnä hieman vanhemmissa mopoautoissa.

Reittivalinnat

Taajamaliikenteessä mopoautolla pysyy hyvin muun liikenteen rytmissä. Käytännössä mopoauton ohittaminen taajama-alueella on turhaa. Sen sijaan maantiellä ajettaessa nopeusero muun liikenteen kanssa on huomattava. Mopoauton kuljettajan onkin syytä harkita ajoreittinsä tarkasti. Sellaisia tieosuuksia, joilla nopeusrajoitus on yli 60 kilometriä tunnissa, tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää. Vastuullinen vanhempi tiedostaa riskit ja auttaa mopoautoilevaa lastaan reitin suunnittelussa.

Autoilijoiden tulisi muistaa, että mopoauto vie kaistalta saman tilan kuin henkilöauto. Mopoauton hidas ajonopeus ei tuo erivapauksia sen ohittamiseen. Ohita vain sallituissa ja turvallisissa paikoissa – älä esimerkiksi sulkuviivojen kohdalla tai risteysalueella. Muista, että nuori mopoautoilija ammentaa vaikutteita liikenneasenteisiinsa mallioppimisen kautta. Mitä isot edellä – sitä pienet perässä.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme