Mainos
Mainos

Miten sähköauto pärjää pakkasessa? MTV tapasi Teslan edustajan Kemin ainutlaatuisella jääradalla

Tesla kutsui tiedotusvälineiden edustajia kokeilemaan autojaan maailman ainoalle meren jäälle rakennetulle jääradalle Kemiin.

Päivän aikana toimittajat pääsivät testaamaan Teslan Model S -malliston 75D:n ja 90D:n. Radalla työskentelevien kokeneiden kuljettajien opastuksella Tesloista otettiin tehoja irti kiihdyttämällä suoralla jäätiellä sekä kurvaillen mutkittelevaa rataa pitkin.

Tapahtumassa oli mukana myös Teslan Suomen edustaja, jota MTV Autot haastatteli sähköautojen pakkaskestävyydestä.

– Sähköautot toimivat erittäin hyvin myös pakkasella. Meillä on iso akusto, joten myös pitkät matkat onnistuvat hyvin talvisäässä. 

Teslan edustaja kertoo, että autot testataan talviolosuhteissa ennen valmistuksen aloittamista. Kemin jääratakeskuksessa on kahdeksan Teslan Model S -mallia, mutta virallisia testiajoja siellä ei järjestetä.

– Täällä Kemissä on tehty asioita enemmänkin markkinointitarkoituksiin: kutsuttu asiakkaita koeajamaan sekä tarjottu hauskoja elämyksiä Teslan kyydissä.

Esimerkiksi Teslan edullisimmalle S 60D -mallille valmistaja lupaa lähes 400 kilometrin toimintasäteen yhdellä latauksella. Kalliimmalla P100D:llä voidaan teoriassa saavuttaa jopa 600 kilometrin toimintamatka. Nämä siis maaliskuista Kemiä huomattavasti lämpimimmissä oloissa.

Teslan edustaja kertoo, että toimintasäteen kanssa tapahtuu jatkuvasti kehitystä ja tuotteita viedään eteenpäin koko ajan. Esimerkiksi tammikuussa Tesla esitteli uuden 100 kWh:n akuston, joka mahdollistaa aiempaa pidemmän toimintamatkan – myös pakkasilla.

– Kun on kylmä sää niin auton lämmittämiseen kuluu enemmän energiaa, aivan kuten polttomoottoriautossakin. Mutta toimintasäde on kuitenkin erittäin hyvä myös talvella. Mikäli lataat autoa yöllä kun nukut, on sinulla joka aamu täyteen ladattu auto.

Pikalatausasemia pohjoiseen?

Tällä hetkellä Teslan pohjoisin pikalatausasema eli niin sanottu Supercharger löytyy Pohjois-Pohjanmaan eteläosista Pyhäjärveltä. Teslan edustajan mukaan valmistajan omaa latausverkostoa pyritään kehittämään jatkuvasti. Sähköautojen lisääntyessä pikalatausasemia rakennetaan yhä enemmän.

– Tulevien Supercharger-latausasemien suunniteltua sijaintia voi tarkkailla kotisivuillamme. Me haluamme aina strategisesti sijoittaa asemat niin, että ne mahdollistavat pitkät matkat. Esimerkiksi tällä hetkellä voit ajaa pelkästään Euroopan halki käyttäen pelkästään pikalatausasemia, mutta tarkkoja lukuja Suomen kohdalta en voi sanoa tässä vaiheessa.

Teslan nelivedossa moottorit sekä edessä että takana

Tesla pitää nelivetoaan ylivoimaisena muiden autovalmistajien ratkaisuihin verrattuna. Mikä Teslan nelivedossa on erityistä?

– Nelivetomalleissamme on kaksi sähkömoottoria, yksi etuakselilla ja yksi taka-akselilla. Sähkötoiminen neliveto pystyy kohdistamaan sen energian erittäin tehokkaasti ja esimerkiksi reagoimaan erittäin nopeasti siihen mitä tienpinnassa tapahtuu, joten se on huomattavasti perinteistä nelivetoa nopeampi.

Mitä eroa on käytännössä sähkömoottorin ollessa sekä edessä että takana? 

– Esimerkiksi maantieajossa ja korkeammissa nopeuksissa ajoneuvo osaa optimoida esimerkiksi sillä tavalla, että se käyttää pelkästään etumoottoria. Samaan aikaan, kun painat lisää kaasua, niin takamoottori tulee mukaan, eli järjestelmä osaa optimoida kulutusta.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme