Mainos

Näistä merkeistä tiedät, että pärjäät vielä nykyisillä talvirenkaillasi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mistä tietää, ovatko talvirenkaat vielä käyttökelpoiset?

Vastaus: Pohjois-Suomessa on jo talvirenkaita vaihdettu auton alle ja eteläisessäkin osassa maatamme renkaanvaihtoaika alkaa olla käsillä lähiviikkoina – ainakin, jos autolla pitää ajaa muutakin kuin lyhyitä matkoja keskipäivällä.

Ajoissa ennen renkaanvaihtoa on olennaista varmistaa, millaisessa kunnossa renkaat ovat viime talven jäljiltä.

Urasyvyys

Renkaan tutkimisen voi aloittaa esimerkiksi urasyvyydestä. Laki vaatii talvirenkaalta vähintään 3 millimetrin urasyvyyttä. Suosittelen kuitenkin renkaan uusimista, jos urasyvyyttä on jäljellä enää 5 milliä tai vähemmän.

Urasyvyyden voi mittauttaa rengasliikkeessä tai mitata itse urasyvyysmittarilla. Joidenkin renkaiden kulutuspinnassa on myös selkeästi havaittavat numerosymbolit, jotka ilmaisevat jäljellä olevan kulutuspinnan määrän.

Kulutuspintaa mitatessa on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. On normaalia, että vetävät renkaan kuluvat hieman enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät taas reunoilta. Mikäli rengas kuluu muuten epätasaisesti, esimerkiksi vain toiselta reunalta, on auto syytä viedä nelipyöräsuuntaukseen.

Renkaan ikä

Renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä, jonka perässä on renkaan valmistusviikko ja vuosi. Esimerkiksi numerosarja 3816 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 38 vuonna 2016. Vaikka kulutuspintaa olisikin vielä jäljellä, rengas on järkevää uusia, jos sen valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, siitä riippuen, kumpi saavutetaan aiemmin.

Usein uudet, käyttämättömät renkaat lojuvat rengasliikkeiden varastoissa jonkin aikaa ennen auton alle päätymistä. Uutena saa myydä renkaan, jonka valmistusajankohdasta on kulunut enintään viisi vuotta. Hyvän kauppatavan mukaista on, että rengasliike informoi asiakasta, mikäli rengas on yli kolme vuotta vanha.

Renkaisiin lisätään kumiseoksen vanhenemisen estoon tarkoitettuja kemikaaleja, joiden ansiosta renkaiden ominaisuuksien ei pitäisi muuttua käyttämättöminä ja oikein varastoituina niiden elinkaaren ensimmäisinä vuosina.

Nastojen tiukkuus ja määrä

Nastarenkaan kohdalla on syytä kiinnittää huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos renkaassa näkyy paljon tyhjiä nastanreikiä, joista nastat ovat lennelleet pois, on se aika uusia. Nastojen puuttuminen heikentää olennaisesti renkaan jääpitoa. Vastaava vaikutus on sillä, jos nastoja on katkeillut merkittävästi.

Huomiota on syytä kiinnittää jokaisen renkaan nastamäärään. Jos eri renkaiden nastamäärät poikkeavat toisistaan olennaisesti, saattaa auto käyttäytyä yllättävästi. Tällainen rengastus on syytä uusia välittömästi.

Nastoja tutkittaessa on myös kiinnitettävä huomiota siihen, ovatko nastat renkaassa tiukasti vai heiluvatko ne löysinä. Löystyneet nastat eivät pureudu jäähän suunnitellulla tavalla ja ne irtoavat helposti.

Säilytysolosuhteet

  • Rengas säilyttää ominaisuutensa parhaiten oikein varastoituna:
  • Optimaalinen varastointilämpötila on plussan puolella, alle +15 ºC.
  • Varaston olisi hyvä olla pimeä tai ainakin renkaita tulisi suojella suoralta auringonvalolta.
  • Renkaat eivät saa olla alttiina sateelle tai roiskevedelle.
  • Varastotilan ilmankosteus ei saa olla niin suuri, että vesi tiivistyy renkaan pinnalle.
  • Varastoinnin aikana renkaat eivät saa olla puristuksissa eikä niihin saa kohdistua vääntöä.
  • Renkaat eivät saa olla kosketuksissa liuottimien, rasvojen tai öljyjen kanssa

Rengaspaineiden tarkastus

Mikäli renkaat tulee todettua vielä käyttökelpoisiksi ja ne päätyy vaihtamaan auton alle, on syytä muistaa tarkastaa ja säätää rengaspaineet. Oikeat paineet löytyvät auton käyttöohjekirjasta. Lisäksi ne on usein merkitty myös polttoaineen täyttöaukon läpän sisäpintaan tai oven karmiin. Suosittelen käyttämään talvirenkaissa 0,2 baria autonvalmistajan suositusta korkeampia paineita.

Jos päätyy hankkimaan uudet renkaat, on ne muistettava sisäänajaa huolellisesti.

Kun uutta rengasta asennetaan vanteelle, apuna käytetään asennusrasvaa. Asennusrasva kuivuu noin vuorokaudessa ja tänä aikana tulee välttää renkaan kuormittamista. Vasta asennusrasvan kuivuttua rengas pysyy vanteella tukevasti paikoillaan.

Erityisen tärkeää sisäänajo on nastarenkaiden kohdalla. Ensimmäisten 500–1000 kilometrin aikana uuden renkaan nastat asettuvat paikoilleen nastanreikiin ja nastaulkonemat tasoittuvat. Tänä aikana tulisi välttää voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Lisäksi kaarteisiin tulisi malttaa ajaa riittävän alhaisella tilannenopeudella. Omaksumalla sisäänajon kaltaisen ajotavan pysyvästi, saa nastat pysymään ja renkaat kestämään mahdollisimman pitkään.

***

Uusimmat

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot