Mainos
Mainos

Pakkanen puree autoa ja autoilijaa – ethän unohda näitä?

Kelit ovat olleet erittäin kylmät eteläisessäkin Suomessa jo parin päivän ajan. Kylmyys tuo omat ongelmansa myös autoiluun.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että usein tien varteen jäädään siitä syystä, että auton huoltotoimenpiteitä on laiminlyöty tai autoa käytetään väärin.

Vesalainen kokosi MTV Autojen lukijoille listan asioista, jotka ääripakkasilla ovat elintärkeitä auton ja autoilijan luotettavan toiminnan kannalta.

Huolto-ohjelman noudattaminen

Riittävällä huollolla taataan, että autossa on tuoreet öljyt ja nesteet, jotka toimivat suunnitellusti myös pakkasessa. Liian laiha jäähdytinneste jäätyy. Tällöin autoon sisälle ei tule lämmintä eikä moottorin jäähdytys toimi suunnitellusti. Pahimmillaan nesteen jäätyminen saattaa tuhota koko moottorin.

- Määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen – myös pakkasella – kunhan sitä käytetään oikein, Vesalainen kiteyttää.

Määräaikaishuolloissa myös akku tulee testattua ja suodattimet vaihdettua säännöllisesti.

Muista akku – uusikin voi tehdä tenän

Useimmiten matkanteko katkeaa akkuongelmaan kovilla pakkasilla. Mikäli akku alkaa olla tiensä päässä ja on oireillut jo aiemmin, on erittäin todennäköistä, että se sanoo sopimuksensa lopullisesti irti kovalla pakkasella.

- Autoilijoiden kannattaisikin ennakoida tilanne ja uusia oireileva akku hyvissä ajoin ennen kovia pakkasia, Vesalainen ohjeistaa.

Uudenkin akun kanssa voi joutua ongelmiin. Kovalla pakkasella akun varaustila laskee. Samaan aikaan pakkasen kangistama moottori rasittaa akkua normaalia käynnistystilannetta enemmän. Vaikka auto käynnistyisikin, ei kylmä akku vastaanota laturin tuottamaa virtaa. Tämä yhtälö kostautuu helposti, jos autolla ajetaan vain hyvin lyhyttä matkaa.

- Kovilla pakkasilla olisi hyvä, jos autolla ajettaisiin pari kertaa viikossa vähintään tunnin mittainen ajomatka. Näin akku ehtisi lämmetä ja latautua, Vesalainen ohjeistaa.

Tilanne korostuu, mikäli auton esilämmittämiseen käytetään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Nämä lisälämmittimet kuluttavat käydessään virtaa auton akusta. Useissa autoissa polttoainekäyttöinen lisälämmitin käy myös moottorin käydessä, vaikkei sitä olisikaan kytketty päälle kuljettajan toimesta. Näin ollen lämmittimen virrankulutus jatkuu myös ajon aikana.

- Autolla tulisi aina ajaa selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty, Vesalainen painottaa.

Mikäli autolla ei tule ajettua pitkää matkaa, tulisi akkua ladata säännöllisesti mahdollisuuksien mukaan ylläpitolaturilla tai tehokkaammalla akkulaturilla.

Maskipeitto on kovien pakkasten ässä

Maskipeiton erinomaisuus tulee esiin kovilla pakkasilla. Se lyhentää polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ajonaikaista käyntitarvetta, jolloin myös polttoaineen kulutus pienenee.

- Polttoainetoimisen lisälämmittimen kuluttama polttoaine ei näy auton ajotietokoneen ilmoittamassa kulutuslukemassa, Vesalainen muistuttaa.

Maskipeitto suojaa myös moottoria ajoviimalta, joka moninkertaistaa pakkasen vaikutuksen. Näin myös todennäköisyys jäätymis- ja tunnistinongelmille pienenee. Maskipeiton ansiosta myös moottori jäähtyy hitaammin.

- Nykyaikaisen auton moottoritilan alla on suojamuovi. Kun säleikkö peitetään maskipeitolla, pysyy moottori pidempään lämpimänä sammuttamisen jälkeen. Näin kauppareissulta päästään lähtemään kotimatkalle haalealla moottorilla kylmän sijaan, Vesalainen toteaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee käyttämään vain kyseiseen automerkkiin ja –malliin tarkoitettua maskipeittoa.

- Merkkikohtaisissa maskipeitoissa on huomioitu esimerkiksi erilaisten tunnistimien sijainnit. Vanhaan tapaan syylärin eteen asetellut pahvit tai muut kotikutoiset viritykset saattavat sotkea koko moottorin toiminnan, Vesalainen varoittaa.

Polttoaineongelmat kuriin talvilaadulla

Varsinkin dieselautoilijoiden on syytä ennakoida talven ensimmäisiä kovia pakkasia. Tällöin huoltoasemien säiliöissä saattaa vielä olla kesälaatuista polttoainetta. Talvilaatua kannattaakin ryhtyä käyttämään hyvissä ajoin. Yleensä huoltoaseman polttoainejakajassa on tarra, joka kertoo siitä saatavan diesel-polttoaineen alimman käyttölämpötilan.

- Mikäli autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, pitää talvilaatua saada myös sen polttoaineputkiin. Parhaiten tämä onnistuu käyttämällä lämmitintä jonkun aikaa sen jälkeen, kun autoon on tankattu tankillinen talvilaatua, Vesalainen toteaa.

Moni törmää talvella myös siihen, ettei polttoainekäyttöinen lisälämmitin käynnistykään. Usein tämä johtuu käytön puutteesta. Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tulisi kesälläkin käyttää jonkin aikaa noin kerran kuukaudessa. Näin sen komponentit säilyvät notkeina ja toimintavarmuus parempana.

- Jos ihminen makaa sängyssä puoli vuotta, on ylös nouseminen varsin hankalaa. Samaan tapaan myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei käynnisty syksyllä, Vesalainen naurahtaa.

Tankki täyteen ajoissa

Polttoainesäiliötä ei kannata ajaa liian tyhjäksi – etenkään kovilla pakkasilla. Tankin sisäpintaan muodostuu huurretta, joka sulaessaan pääsee vetenä polttoaineen joukkoon. Kosteus ei tee milloinkaan hyvää polttoainejärjestelmälle.

Vesalainen kertoo, että niinkin yksinkertainen asia kuin polttoaineen täyttöluukun jäätyminen aiheuttaa tiepalvelulle paljon keikkoja.

- Jos tankki on ajettu ajotietokoneen näyttämää ajokilometrimäärää tuijottaen aivan kuivaksi ja huoltoasemalla todetaankin täyttöluukun jäätyneen kiinni, tyssää matkanteko siihen, Vesalainen varoittaa.

Tankkaamista kannattaakin harkita jo siinä vaiheessa, kun polttoainetta on vielä neljännestankillinen jäljellä. Tällöin voi yrittää ajoittaa tankkaamisen esimerkiksi kauppareissun yhteyteen, jolloin auto ja polttoaineen täyttöluukku ehtivät sulaa ostoskeskuksen tai marketin parkkihallissa ennen tankkaamista.

- Toki polttoaineluukun ja ovien jäätymistä pystyy ennaltaehkäisemään myös kuivaamalla polttoaineluukun ympärystän ja ovien tiivisteet huolellisesti aina pesun jälkeen, Vesalainen muistuttaa.

Ovien tiivisteisiin ei kuitenkaan kannata levittää mitään jäätymistä ehkäisevää ainetta ennen kuin on varmistanut sen soveltuvuuden merkkikorjaamolta tai maahantuojalta.

Pakkasella on kylmää

Monesti kotona hypätään autoon lämpimässä autohallissa ja ajetaan työpaikalle lämpimään autohalliin vähissä vaatteissa. Ajatellaan, että talvivaatetta ei tarvita, kun ollaan liikkeellä autolla.

Myös huolletulla autolla on kuitenkin syytä varautua siihen, että matka saattaa yllättäen syystä tai toisesta katketa. Moottorin sammuessa auto jäähtyy nopeasti. Kaikilla autossa olijoilla tulisikin olla lämpimästi vaatetta, mukaan lukien pipo ja käsineet. Avun hälyttämistä helpottaa, jos puhelimessa on valmiina tiepalvelun numero ja sen akku on mahdollisimman täynnä. Pakkasessa myös puhelimen akun kesto on lyhyempi kuin lämpimällä kelillä.

 

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme