Mainos
Mainos

Pelkkä kaasujalan hillitseminen ei aina riitä – tässä 10 keinoa, joilla saat tankillisen riittämään pidemmälle

Missasitko Anssin hämmentävän automainoksen lauantain Putous-finaalin tauolla? Katso se artikkelin yllä olevalta videolta ja lue, mistä oli kyse.

Tiedät varmasti joitain tapoja, joilla auton polttoaineenkulutuksen saa pysymään paremmin aisoissa. Yksittäiset keinot eivät kuitenkaan säästä polttoainetta kuin vähän, mutta mitäpä, jos ottaisit kerralla haltuun useamman?

Monelle autoilijalle polttoaine on suurin yksittäinen autosta aiheutuva kustannus. Pieneen, näennäeisesti bensapihiin autoon vaihtaminen on tietysti aina yksi vaihtoehto polttoainelaskun pienentämisessä, mutta sekään ei aina ole ratkaisu. Monesti pieni auto joutuu esimerkiksi moottoritieajossa tekemään paljon isoa autoa enemmän töitä ja saattaa näin kuluttaa jopa enemmän polttoainetta kuin isommalla moottorilla varustettu menopeli.

Autosivusto CarBuzz listasi 10 asiaa, joita kaikkia hyödyntällä saat merkittävästi pienennettyä huoltoasemalle syytämääsi rahasummaa. 

1. Auton huoltaminen

Vanhat öljyt, tukkeutuneet suodattimet tai parhaat päivänsä nähneet sytytystulpat vaikuttavat kaikki negatiivisesti auton suoritusykykyyn ja taloudellisuuteen. Valmistajan huolto-ohjeistuksen noudattaminen varmistaa, että saat autostasi kaiken irti.

2. Rengaspaineet

Liian täynnä ilmaa olevat renkaat voivat johtaa niiden ylikuumenemiseen sekä epätasaiseen kulumiseen, kun taas liian tyhjät renkaat lisäävät vierintävastusta ja nostavat polttoaineenkulutusta. Tässäkin asiassa kannattaa noudattaa valmistajan ohjeistusta ja tarkistaa paineet kerran kuukaudessa.

3. Ilmastointi

Aina, kun käytät ilmastointia, moottorin täytyy työskennellä aavistuksen verran kovemmin antaakseen saman verran suorituskykyä kuin ilman ilmastointia. Vaikutus suorituskykyyn korostuu, jos alla on pienimoottorinen auto, mutta kulutukseen ilmastointi vaikuttaa moottorin koosta riippumatta. Käyttämällä ilmastointia säästeliäästi voit pienentää autosi kulutusta hyvinkin paljon.

4. Ajotapa

Aggressiivinen kiihdytys joka kerta valoista lähtiessä tai tarpeettoman suurella tai pienellä vaihteella ajaminen lisäävät kulutusta. Modernin turbokoneen tai hybridin hyödyt katoavat nopeasti, jos kuljettajan kaasujalka muuttuu raskaammaksi. Ennakointi ja rauhallinen ajotapa ovat hyväksi sekä liikenneturvallisuudelle että lompakollesi.

5. Vakionopeudensäädin

"Vakkari" on monelle autonostajalle nykyisin jo pakollinen varuste. Nopeuden pysyminen tasaisena on sekä miellyttävää ett taloudellista. Nykyaikaiset vakionopeudensäätimet osaavat myös kiihdyttää ja jarruttaa niin, että pysyt liikennevirran mukana tekemättä itse mitään. Ne eivät kuitenkaan osaa ennakoida yhtä pitkälle kuin fiksu kuljettaja ja ajosta voi tulla vauhdiltaan tarpeettoman vaihtelevaa, mikä puolestaan voi johtaa kulutuksen kasvamiseen.

6. Tarpeeton kuorma

Mitä painavampi autosi on, sitä enemmän voimaa tarvitaan sen liikuttamiseen. Jos autosi takakontti on jatkuvasti täynnä työkaluja tai muuta raskasta, näkyy se myös rahapussissasi.

7. Turha ilmanvastus

Jos et tarvitse taakkatelineitä ja suksiboksia jatkuvasti, ota ne suosiolla alas silloin, kun niille ei ole käyttöä. Autoja suunnitellaan tuulitunneleissa mahdollisimman pienen ilmanvastuksen saamiseksi ja polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi, mutta hervottoman kokoinen laatikko auton katolla pilaa hyvänkin suunnittelun. Myös ikkunoiden pitäminen auki lisää ilmanvastusta.

8. Reittisuunnittelu

Kun suunnittelet ajoreitin etukäteen, sinun ei tarvitse tuhlata aikaasi ja polttoainettasi ruuhkassa kykkimällä. Toisinaan pidempi reitti voi olla nopeampi ja taloudellisempi – etenkin, jos se sisältää pätkiä, jotka voit ajaa tasaisella nopeudella pysähtelemättä.

9. Auton lisävarusteet

Jos olet ostamassa uutta autoa ja pohdit, kannattaako rahoja laittaa esimerkiksi suurempiin vanteisiin, mieti asiaa taas polttoainetaloudellisuuden näkökulmasta. Mitä enemmän painoa, sitä suurempi kulutus. Myös neliveto tekee autosta huomattavasti etu- tai takavetoista painavamman.

10. Vaihteiston valinta

Manuaalivaihteisto on tyypillisesti ollut perinteistä automaattia taloudellisempi valinta. Monet modernit, kahdeksan- tai jopa yhdeksänpykäläiset kaksoiskytkinvaihteistot ovat kuitenkin jo manuaaleja parempia valintoja kulutuksesta huolehtivalle kuljettajalle.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme