Mainos
Mainos

Pikkuautoluokka ei ole enää entisensä – uusi Micra menee perheautosta

Uutta Nissan Micraa ei ole tunnistaa. Ei tietenkään, koska siinä ei ole nimen lisäksi mitään, mikä viittaisi sen edellisiin sukupolviin.

Tykkäsimme

  • Laadukkaasta sisustuksesta
  • Helposta ajettavuudesta
  • Rohkeasta ulkonäöstä

Emme tykänneet

  • Puhdittomuudesta ohitustilanteissa

Hinnat alkaen 14 991 €
Koeajoauto 21 931 €

Pikkuautoluokka on suuressa murroksessa. Ajettavuus on parantunut kautta linjan ja varusteet ovat nousseet perheautojen tasolle. Nissan Micra on yksi näkyvimmin ahtaasta olemuksestaan ulostulleista pikkuautoista. Autonvalmistaja on jättänyt mallin koko historian taakseen ja aloittanut alusta koko suunnittelun. Lopputulos on suuri askel koko autoluokalle. Se lisää entisestään kilpailua ja laittaa jopa isommat ahtaammalle.

Micran uusi muotoilu on toivottua ja tervetullutta. Retroilua ei ole raahattu uuden mallin suunnitteluun mukaan, kilpailijoiden kopiointiin ei ole sorruttu eikä muotoilua ole ahdettu liiaksi yhteen tyyliin. Personointimahdollisuudet taivuttavat auton halutessa hauskaksi, tyylikkääksi tai persoonalliseksi.

Pikkuautot mielletään liikenteessä edelleen puhdittomiksi mopoautoiksi. Liikennekäyttäytymisessä sen huomaa usein autoilijoiden tarpeena ohittaa pienemmät kulkupelit ilman mitään erityistä syytä. Muutos asenteissa ja autokannan uusiutumisessa vienee vielä aikaa. Pikkuautoluokka on kuitenkin jo valmis aloittamaan ihan oikeiden autojen luokkana.

MIKÄ Uuden aikakauden pikkuauto Micra.

KENELLE Riittävä pienelle perheelle. Halutessa persoonallinen vaihtoehto.

AJETTAVUUS Micran uusi leveämpi ja tyylikkäämpi muotoilu on auton näkyvin muutos, mutta pikkuautomaisuus loistaa poissaolollaan nimenomaan ajettavuuden osalta. Ohjaus on tarpeeksi kevyt kaupunkiliikenteeseen mutta riittävän jäykkä nopeampaan ajamiseen. Alusta toimii tasapainoisesti tiukemmissakin kurveissa.

SUORITUSKYKY Micran tehokkain bensakone tarjoaa 90 hevosvoimaa. Moottori soveltuu hyvin kaupunkiajoon, mutta maantiellä lisäpotkua kaivataan ohitustilanteissa.

TILAT Sisätilojen materiaaleihin ja muotoiluun on panostettu ja lopputulos on viimeistellyn näköinen. Ajoasennon löytämiseksi säätövaraa on paljon. Erikoinen pieni yksityiskohta ovat valtavat aurinkolipat, jotka tuntuvat täyttävän koko näkökentän. Pieni, mutta suuri innovaatio tarjoaa kuitenkin tehokasta häikäisysuojaa myös lyhyemmälle kuljettajalle ja lipan voi halutessa kääntää ikkunaa vasten, jolloin se peittää näkökenttää vähemmän. Tavaratilaa on pikkuperheelle riittävästi ja kahdessa osassa laajentaminen tarjoaa kynnyksellistä lisätilaa.

MALLISTO Koeajetun pikkuturbon lisäksi bensiinipuolelta löytyy 1,0-litrainen vapaasti hengittävä kolmisylinterinen moottori. Dieseltarjontaa on yhden voimanlähteen verran, 1,5-litrainen 90 hevosvoimanen moottori. Varustetasoina ovat tutut Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Perustaso kattaa nykypäivän välttämättömyydet kuten ilmastoinnin, radion, sähkösäätöiset peilit ja hätäjarrutustoiminnon. Seuraava taso tuo mukanaan muun muassa 7-tuumaisen keskusnäytön, vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistuksen. Kaksi viimeistä tasoa tarjoavat esimerkiksi paremman äänentoiston, alumiinivanteet ja peruutuskameran.

Nissan Micra IG-T 90
Polttomoottori 898 cm3, R3 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 140 Nm / 2 250 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 12,1 s
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 3 999 mm, leveys 1 743 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 525 mm
Omamassa 1 080 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 300-1 004 l

Kuvat: Mia Pelttari

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme