Mainos
Mainos

Ruotsista karmivia esimerkkejä – kunnioita hälytysvaloja liikenteessä!

”Miksi pitää koko tie sulkea, jos toinen kaista on vapaa? Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin kiusata autoilijoita?”, ovat usein kuultuja kommentteja pelastustyössä tien päällä.

”Älä aja meidänkään päälle” -liikenneturvallisuuskampanja haluaa kertoa viranomaisten näkökulman tieliikenneonnettomuuksien pelastustoimiin ja niihin liittyviin vakaviin riskeihin.

Kun viranomaiset ovat tiellä, he eivät ole autoilijoiden tiellä vaan auttamassa onnettomuuden uhreja sekä estämässä lisäonnettomuuksien synnyn. Valitettavan usein heidän toimintansa mielletään liikenteen hankaloittajiksi, jotka käyttävät virka-asemaansa väärin pompottamalla mielivaltaisesti kiireisiä autoilijoita.

– Ruotsissa kuoli keväällä kolme palomiestä liikennepelastamistehtävissä. Vielä ei Suomessa ole tapahtunut kuin läheltä piti -tilanteita, poliisin tiedotteessa todetaan.

– On vain ajan kysymys, kun jotain sattuu.

Varsinkin ulkopuolisten silmin arvioidut ”pienet peltikolarit” kuumentavat tunteita. Mutta näissä pienissä peltikolareissakin saattaa auton sisällä olla vakavasti niskansa tai selkänsä loukannut potilas, joka joudutaan ottamaan autosta turvallisesti ulos.

Pirkanmaan pelastuslaitos, Sisä-Suomen poliisilaitos, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Liikenneturva järjestävät 26.- 30. syyskuuta liikenneturvallisuuskampanjan ”Älä aja meidänkään päälle”, jossa kerrotaan auttajien näkökulmasta, miksi he ovat tiellä ja mitä he tekevät siellä.

Kampanjaa voi seurata mukana olevien toimijoiden sosiaalisen median kanavilla, joissa kerrotaan poliisin, palomiehen ja ensihoitajan kokemuksia ja tarinoita, miltä tuntuu olla auttamassa, kun vierestä suhahtaa auto ohi hidastamatta vauhtiaan. Aihetunniste on #viranomaisiatiellä.

– Poliisi, palomies ja ensihoitaja kokevat monia läheltä piti ‑tilanteita, koska aina ei onnettomuuden alussa ole mahdollisuutta taata auttajille turvallisia työskentelyolosuhteita.

Onnettomuuspaikoilla on käytössä muun muassa liikenteenohjauskartioita ja hidastemattoja, joilla yritetään ohjata ja hidastaa ohiajavaa liikennettä. Eniten turvalliseen työympäristöön vaikuttavat kuitenkin ohiajavat autoilijat.

Autoilijat auttavat pelastajia parhaiten hidastamalla vauhtiaan riittävästi ja keskittymällä ajamiseen.


---

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme