Mainos
Mainos

Saako Suomessa kuljettaa lasta moottoripyörällä? Viranomaisillakin meni sormi suuhun

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Saako Suomessa kuljettaa lasta moottoripyörällä? 

Vastaus: Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (39 §) kerrotaan, että moottoripyörällä saa kuljettaa matkustajaa vain jos ”matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet”.

Tieliikennelain 88 a §:n 4. momentin mukaan ”ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa lasta saa kuljettaa ainoastaan, jos lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa”. Äkkiseltään asiat kuulostavat selkeiltä – sitä ne eivät kuitenkaan ole.

Keskeisiä käsitteitä on jäänyt määrittelemättä

Missään ei ole määritelty, minkä ikäinen matkustaja luokitellaan ”lapseksi”. Vaikuttaako tähän lapsen pituus, paino, ikä vai joku muu asia? 

Vastaavasti tuo ”lapsen paikallaan pysymisen luotettava varmistaminen” on melko ympäripyöreästi ilmaistu. Riittääkö paikallaan pysymisen varmistamiseksi esimerkiksi turvaistuin, jossa on jalka- ja sivuttaistuet sekä selkänoja, mutta ei turvavyötä?

Tulkinta-apua ministeriöstä

Pyysin vastauksia kysymyksiini Liikenne- ja viestintäministeriöstä. Sieltäkin todettiin, ettei ”lasta” ole tässä pykälässä tarkemmin määritelty.

Käytännössä kuulemma edellytetään, että jalat ylettyvät jalkatukiin tms. tai vaihtoehtoisesti pitää olla turvaistuin, jossa on myös jaloille paikat. 

Samalla Liikenne- ja viestintäministeriöstä todettiin, ettei myöskään ”lapsen paikallaan pysymisen varmistusta” ole hallituksen esityksen perusteluissa kuvattu. Minut ohjattiin kysymään asiaa Trafilta ja poliisilta. 

Tein työtä käskettyä ja lähestyin sekä Trafia että poliisihallitusta. Kumpikaan näistä viranomaistahoista ei ole minulle toistaiseksi vastannut. Todettakoon, että kyselystäni on tätä kirjoitettaessa kulunut 10 päivää. 

Toivon hartaasti, että lainsäädäntöä selvennetään näiltäkin osin meneillään olevassa tieliikennelakien kokonaisuudistuksessa. Ohjeiden antaminen on varsin hankalaa, jos lakipykälien sorvaajatkaan eivät tarkalleen ottaen tiedä, mitä ovat tarkoittaneet.

Lapselle oikeankokoiset turvavarusteet

Kun lasta päädytään kuljettamaan moottoripyörällä, on kuljettajan huolehdittava myös lapsen turvavarusteista.

Lasta varten on oltava oikeankokoinen kypärä. Liian iso kypärä ei toimi suunnitellusti ja kuormittaa erityisesti niskaa paitsi ajettaessa myös onnettomuudessa. Onnettomuuden sattuessa liian iso kypärä jatkaa liikettään, vaikka pää ei enää liiku. Näin niskan vaurioitumisen vaara on ilmeinen.  

Kypärän on luonnollisesti oltava kiinni ja riittävän kireällä.

Lapselle on hankittava myös sopivan kokoinen ajopuku, joka tuo suojaa ajoviimaa ja säätä vastaan. Oikeankokoinen ja laadukas ajopuku suojaa myös onnettomuustilanteessa. Vääränkokoisen puvun toppaukset ja suojukset eivät sen sijaan toimi suunnitellusti. Myös lapsen raajat on syytä suojata asianmukaisin jalkinein ja hansikkain.

Lapsi ei useinkaan tiedosta varusteiden tärkeyttä tai niiden oikean kiinnityksen merkitystä. Varusteista huolehtiminen kuuluukin kuljettajan vastuulle.

Ja lopuksi asioista tärkein

Muista vastuullinen, turvallinen ja esimerkillinen ajotapa. Lapsen turvallisuutta tai henkeä ei voi mitata rahassa.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme