Mainos
Mainos

Someraivo! Mersun mainos kuumentaa tunteita Kiinassa: "Mitä ajattelisitte, jos me siteeraisimme Hitleriä?"

Mercedes-Benz suututti kiinalaiset siteeraamalla Dalai Lamaa Instagramissa. Yhtiö pahoittelee tekoaan ja lupaa perehdyttää työntekijänsä paremmin maan kulttuuriin ja arvoihin.

Mercedes-Benz aiheutti suuttumusta Kiinassa julkaisemalla Instagramissa mainoksen, jossa se siteerasi Tiibetin hengellistä johtajaa Dalai Lamaa. Kiina pitää Dalai Lamaa separatistina.

Kohua herättänyt lause kuului seuraavasti: “Look at situations from all angles, and you will become more open”, vapaasti suomennettuna “Katso tilanteita eri näkökulmista ja mielesi avartuu”. Siteeraus liittyi yhtiön tekemään #MondayMotivation-päivitykseen, kertoo Medium.com

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Mainoksen alle oli kirjoitettu:

– Aloita viikkosi tuoreella näkökulmalla Dalai Laman hengessä.

Mercedez-Benz poisti kohua herättäneen päivityksen, mutta se löytyy esimerkiksi Global Timesin Twitter-tililtä.

Päivityksessä Global Times kirjoittaa:

– Mercedez-Benz pyysi anteeksi Instagram-postaustaan, jossa siteerattiin Kiinassa separatistina pidettyä Dalai Lamaa, mutta kritiikki ei laantunut kiinalaisisissa sosiaalisen median palveluissa.

Anteeksipyyntö mikroblogipalvelu Weibossa

Yhtiö julkaisi myöhemmin kiinalaisessa Weibo-mikroblogipalvelussa päivityksen, jossa se pyysi anteeksi tekoaan:

”Huomasimme tänä aamuna, että yhtiömme sosiaalisessa mediassa oli julkaistu äärimmäisen virheellinen viesti. Pyydämme sitä nyt anteeksi.”

”Vaikka poistimme päivityksen niin nopeasti kuin mahdollista, ymmärrämme täysin, miten se loukkasi maan kansalaisia, mukaan lukien kollegojamme, jotka siellä työskentelevät. Esitämme näin ollen vilpittömän anteeksipyyntömme.”

Päivityksessä Mercedes-Benz kertoo myös ymmärtävänsä täysin kiinalaisten suuttumuksen ja yhtiö kertoo ottavansa vastaan kaiken kritiikin.

Otamme opiksemme tästä tapauksesta ja ryhdymme käytännön toimiin, joilla voisimme syventää ymmärrystämme Kiinan kulttuurista ja arvoista.”

Päivityksessä ei kuitenkaan ole kommentointimahdollisuutta.

Rankkaa arvostelua internetissä

Mainoksesta on keskusteltu vilkkaasti kansallismielisen Global Times -lehden virallisella Weibo-tilillä.

”Ulkomaiset yhtiöt eivät ymmärrä, mitä meidän maassamme tapahtuu, mutta se ei oikeuta tällaiseen”, kommentoi eräs käyttäjä.

”Vain yksi anteeksipyyntö? Teidän pitäisi antaa vähintään auto jokaiselle Weibo-seuraajallanne”, kommentoi toinen.

Kolmas ihmettelee, miksi anteeksipyyntö oli kirjoitettu vain kiinan kielellä eikä näkynyt yhtiön kansainvälisissä sosiaalisen median palveluissa.

Myös firman Instagram-tili täyttyi vihaisten kiinalaisten kommenteista.

Eräs kirjoittaa, että jos firma vielä haluaa pysyä Kiinan markkinoilla, sen tulisi pyytää tekoa anteeksi. ”Dalai Laman sanojen lainaaminen ei käy laatuun. Mitä ajattelisitte siitä, jos meidän mainoksessamme siteerattaisiin Hitleriä?” hän kysyy kommentissaan.

Kansainvälisen brändin aiheuttama kohu Kiinassa ei ole uusi asia. Viime kuussa muun muassa Marriot, Delta ja Zara joutuivat pyytämään kiinalaisilta anteeksi, koska ne olivat listanneet Taiwanin tai Tiibetin verkkosivuilleen valtioiden joukkoon. Tämän vuoksi hotelliketju Marriotin Kiinan verkkosivu suljettiin väliaikaisesti.

Lähteet: Medium.com, Twitter

* * *

Tiesitkö, miten Mersut maalataan?

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme