Mainos
Mainos

Suomalaisen Tesla-taksin mittarissa on yli 400 000 kilometriä – yksi eniten ajetuista koko maailmassa

Pääkaupunkiseudulla taksina toimivalla Model S:llä on todennäköisesti ajettu enemmän kuin yhdelläkään muulla suomalaisella Teslalla.

Vantaalla taksikäytössä olevan Teslan mittariin pyörähti viime viikolla 400 000 kilometriä. Muutamaa päivää myöhemmin meni rikki myös rapakon takana paremmin ymmärrettävä 250 000 mailin raja. Kuva auton matkamittarista jaettiin Tesla-kuljettajien kansainvälisellä keskustelufoorumilla, jossa saavutusta pidettiin kaikin puolin upeana.

Auton omistaja, vantaalainen taksinkuljettaja Ari Nyyssönen kertoo hankkineensa takavetoisen Model S:n joulukuussa 2014, minkä jälkeen kilometrejä on tullut vuosittain yli 100 000.

Suomen eniten ajettu Tesla?

Nyyssösen mukaan 85 kilowattitunnin akulla varustetun auton toimintasäde uutena oli noin 400 kilometriä. Nyt, lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä myöhemmin auto jaksaa miehen mukaan yhdellä latauksella edelleen 370 kilometriä.

Hän ei usko, että Suomesta löytyisi Tesla, jolla olisi ajettu enemmän kuin hänen autollaan.

– Maailmallakin enemmän ajettuja on varmaan yhden, korkeintaan kahden käden sormilla laskettava määrä.

Miehen mukaan 400 000 kilometrin matkalle on luonnollisesti mahtunut myös vikoja. Muun muassa sähkömoottori on kerran vaihdettu siitä kuuluneen vinkumisen vuoksi. Myös ohjaustehostimen ja latausportin kanssa on ollut ongelmaa. Akku on alkuperäinen, mutta sitäkin on huollettu matkan varrella.

Tesla lupaa autolle kahdeksan vuoden takuun moottorin, voimansiirron ja akun osalta, mikä oli suurin syy, miksi Nyyssönen uskalsi ostaa auton ensimmäisten joukossa.

Hän kertoo, että huoltokustannukset ovat olleet samassa suhteessa vastaavan polttomoottoriauton kustannusten kanssa. Hän on käyttänyt autoa huollossa noin 80 000 kilometrin välein, vaikka suositus on 20 000 kilometriä. Takuuseen suosituksia pidempi huoltoväli ei kuitenkaan vaikuta.

Tarve pikalatausasemille lisääntyy

Nyyssösen mukaan taksikäytössä olevia Tesloja ei ole pääkaupunkiseudulla kovinkaan montaa. Vantaalla on kolme, Tuusulassa yksi. Helsingissä ja Espoossa ei yhtäkään.

Hän kertoo, että Tesla, tai sähköauto yleisestikin, toimii taksikäytössä oikein mainiosti. Vielä tällä hetkellä.

– Mikäli näitä olisi pääkaupunkiseudulla vaikkapa kymmenkertainen määrä nykyiseen verrattuna, mikä sekään ei olisi vielä paljon, olisi latauspisteiden puute iso ongelma.

Teslan omia Supercharger-pikalatausasemia ei ole pääkaupunkiseudulla lainkaan, vaan lähin löytyy Paimiosta noin 150 kilometrin päästä.

Ei uutta autoa kiikarissa

Nyyssönen ei vielä haaveile uudesta autosta. 

– Kyseessä on kuitenkin sen verran kallis investointi, että ei näitä kovin usein voi vaihdella.

Hän uskoo, että yhteistä taivalta on edessä vielä ainakin pari vuotta, mikäli auto pysyy kunnossa.

Nyyssösen Tesla-taksista kertoi aiemmin myös Helsingin Sanomat. Tuolloin autolla oli kuitenkin ajettu vain 403 408 kilometriä.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme