Mainos
Mainos

Suomen halvin hybridi lähtee matkaan 18 390 eurolla – vieläpä neliveto ja hyvillä herkuilla

Autojen sähköistyminen etenee vauhdilla. Markkinoille tulee jatkuvasti lisää täyssähköautoja, pistokkeesta ladattavia hybridejä, mutta myös muita kevyitä hybridiratkaisuja.

Suzuki on Suomessa suhteellisen pieni automerkki. Esimerkiksi viime vuonna uusia Suzukeja rekisteröitiin Suomessa oli 1 111 kappaletta, mikä on hieman enemmän (+4,7%) kuin vuonna 2016. Maailmanlaajuisesti Suzukin myynti on noin kolme miljoonaa, mikä tekee siitä saman kokoluokan automerkin esimerkiksi ranskalaisen Renaultin ja PSA-konsernin ranskalaismerkkien kanssa. Euroopassa merkillä on ollut tasaista kasvua ja lähivuosina merkki tavoittelee noin 300 000 auton vuosimyyntiä.

Suomessa Suzuki on pikku hiljaa kasvattanut mallistoaan uudistuneiden mallien myötä. Yksi alkaneen vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia on hybriditeknologialla varustettu Swift, joka on Suomen edullisin hybridiauto 18 390 euron lähtöhinnallaan. Polttomoottorina Swift GLX Hybrid -mallissa toimii tuttu 1,2-litrainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä bensakone, joka tuottaa 66 kW:n (90 hv) tehon ja 120 newtonmetrin väännön. Polttomoottori on siis sama kuin Swift GL -mallissa, mutta eron tekee auton sähköjärjestelmään integroitu 2,3 kW:n tehoinen sähkömoottori, joka pystyy avustamaan polttomoottoria etenkin kaupunkiajossa. Sähkömoottorilla ei ole suoraa yhteyttä pyöriin, joten pelkällä sähköllä ei ole mahdollista ajaa. Samantyylinen hybridijärjestelmä on yleistymässä monien muidenkin merkkien toimesta ja siitä käytetään myös lyhennettä ISG, joka tarkoittaa integroitua käynnistingeneraattoria. Tämä yksikkö hoitaa polttomoottorin avustamisen lisäksi auton käynnistämisen start-stop-järjestelmän ollessa käytössä, minkä lisäksi generaattori kerää talteen jarrutusenergiaa. Pienen sähkömoottorin tuoma apu pienentää kuitenkin auton NEDC-syklin mukaista kulutusta 0,4 litralla, joten kulutukseksi kirjataan nyt 4,5 l/100 km. CO2-päästöinä tämä tarkoittaa 101 g/km, mikä on 9 grammaa pienempi lukema kuin ilman hybriditekniikkaa. Lisämassaa järjestelmästä tulee ainoastaan noin kymmenen kiloa, ja omamassaksi kirjataan kohtuulliset 1 035 kiloa.

Suzukin perinteiden mukaisesti Swift Hybrid on nelivetoinen. Neliveto on toteutettu tarpeen tullen voimaa taakse jakavalla viskokytkimellä, ja vaihteistona toimii aina viisiportainen manuaali.

Pelkällä polttomoottorilla varustetun Swiftin ja Swift Hybridin erona on myös varustelu. Hybrid on aina varustettu kattavammalla GLX-varustelulla, jota ei ole tarjolla perusmalliin. Parempi varustelu tuo mukanaan muun muassa LED-valot kaukovaloavistimella, aktiivisen vakionopeudensäätimen, kaistavahdin, törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, automaatti-ilmastoinnin, avaimettoman käytön mahdollistavan älyavaimen sekä värillisellä näytöllä varustetun ajotietokoneen. GLX on saanut myös asiakkaiden pyynnöstä ohjauspyörän etäisyyssäädön varustukseensa.

Hintaeroa huomattavasti paremmasta varustelusta huolimatta kertyy ainoastaan noin 1 400 euroa, ja Swift Hybridin kokonaishinta asettuu 18 390 euroon. Ymmärrettävistä syistä maahantuoja olettaa myynnin keskittyvän jatkossa hybridi-versioon.

Kuvat: Valmistaja

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme