Mainos
Mainos

TOP 10: Maailman arvokkaimmat automerkit listattu – Toyota porskuttaa, uusi merkki mukana

Tutkimusyhtiö Millward Brownin mukaan maailman arvokkain autobrändi on Toyota, mutta top-kymppiin änkesi ensi kertaa sähköautoyhtiö Tesla.

Autobrändien markkina-arvot

Toyota 29,5 miljardia dollaria (26 mrd/e)
BMW 26,8 miljardia (23,5 mrd/e)
Mercedes-Benz 22,7 miljardia (20 mrd/e)
Honda 13,2 miljardia (11,6 mrd/e)
Ford 13,1 miljardia (11,5 mrd/e)
Nissan 11,5 miljardia (10,1 mrd/e)
Audi 9,5 miljardia (8,35 mrd/e)
Land Rover 4,7 miljardia (4,1 mrd/e)
Porsche 4,4 miljardia (3,8 mrd/e)
Tesla 4,4 miljardia (3,8 mrd/e)

Automotive News Europe (ANE) kertoo Millward Brown -markkinatutkimusyhtiön tutkimuksen tuloksista, jossa maailman tuotemerkkejä on tutkittu niiden markkina-arvon perusteella.

Autojen listauksessa kärkipaikka menee Japaniin, Toytoalle. Merkittävintä listauksessa on, että sähköautojen kanssa paljon hyvää tehnyt Tesla kiilaa mukaan kymmenikköön.

ANE:n haastatteleman Peter Walshen mukaan Toyota säilyttää kärkipaikkansa, koska se satsaa vahvasti asiakaskokemukseen.

– Kuluttajan näkökulmasta Toyota on arvossaan, koska se panostaa kehitykseen vahvasti, Walshen kertoo.

Toyota on vienyt arvokkaimman autobrändin titelin Millward Brownin tutkimuksessa yhdeksän kertaa, kun tutkimuksia on tehty 11 kertaa.

Tesla tyrkkäsi uudella 4,4 miljardin euron (3,8 miljardia euroa) markkina-arvollaan Toyotan omistaman luksusmerkin Lexuksen ulos top-kympistä.

Teslan vahvuuksiksi tutkimuksessa kerrotaan kyvyn tehdä asiat täysin muista luksusmerkeistä poikkeavalla tavalla. Tesla on onnistunut voittamaan kuluttajat puolelleen alkuvastarinnan jälkeen ja Model 3:n luoma odotus kaiken kansan sähköautosta on nostanut brändin arvoa reippaasti.

Toinen kymmenen kärkijoukkoon murtautunut autobrändi on Porsche.

Prosentuaalisesti tarkasteltuna Toyota ja BMW ovat onnistuneet kahden prosentin arvonnousussa viime vuoden tutkimukseen nähden ja Mercedes-Benz neljän prosentin nousussa. Nissan nousi prosentin.

Arvoaan menettäneistä Audi vajosi kuusi prosenttia, Land Rover viisi prosenttia ja Hondakin prosentin verran pakkaselle.

Audin romahdukselle tarjotaan tutkimusyhtiön toimesta selitykseksi emoyhtiö Volkswagenin kohtaamaa päästöhuijauskriisiä. VW oli viimevuotisen listauksen sijalla kahdeksan.


---

Oululaismies vältti pahan kolarin täpärästi


Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme