Mainos
Mainos

Toyotan ostajat kaikkein merkkiuskollisimpia – suuret saksalaiset jäämässä jalkoihin

Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden vuosittaisen merkkiuskollisuusvertailun voitti usean viime vuoden tapaan Toyota.

Bisnoden vuoden 2016 Loyalty Awards -merkkiuskollisuusvertailun ykköspaikalla on tänäkin vuonna Toyota. Toyotan voittokulku jatkuu vuodesta toiseen. Viime vuonna 65 prosenttia Toyota-kuskeista pysyi autoa vaihtaessaan uskollisena omalle merkilleen.

– Toyotan asema merkkiuskollisuustilastoissa on vuosi toisensa jälkeen erittäin vahva. Toyotan kärkisijaa korostaa merkin suuret myyntimäärät. Toyota vei kärkisijan myös käytettyjen autojen merkkiuskollisuus-vertailussa, sanoo Bisnoden markkinointia ja asiakaskokemusliiketoimintaa johtava Jukka Hyttinen.

Merkkiuskollisuuslistan viiden kärjessä ovat Toyotan lisäksi Kia, Skoda, Subaru sekä Ford ja Dacia. Kaikkien kärkeen yltäneiden merkkiuskollisuus laski hieman viime vuodesta. Kaikista automerkeistä eniten niin merkkiuskollisuuttaan kuin vetovoimaansa kasvatti Jaguar.

Jaguarin vetovoiman kehitystä ennakoi vuonna 2015 sosiaalisessa mediassa käyty positiivinen keskustelu, joka jatkui myös vuonna 2016. Jaguar kerää positiivisia kommentteja etenkin ulkonäöstään ja muotoilustaan. Myyntitilastot paljastavat, että Jaguarin suosio on kasvanut erityisesti 30–39-vuotiaiden keskuudessa ja laskenut yli 60-vuotiaiden parissa.

– Sosiaalisen median keskustelut kuvaavat suoraan vallitsevia käsityksiä eri automerkeistä. Seuraamme ja analysoimme avointa sosiaalisen median keskustelua jatkuvasti. Nykyaikaiset menetelmät mahdollistavat keskustelun sävyn tutkimisen, minkä perusteella pystymme esimerkiksi ennustamaan merkkien menestystä ostotilastoissa, Hyttinen kuvaa.

Merkkiuskollisuusvertailussa asemiaan menettivät edelleen isot saksalaismerkit Mercedes-Benz, BMW ja Audi. Suurin pudotus merkkiuskollisuudessa oli Jeepillä.

Volkswagen sen sijaan selvisi päästöskandaalista pienemmillä vaurioilla kuin vielä viime vuonna ennakoitiin ja pääsi merkkiuskollisuusvertailussa juuri ja juuri kymmenen kärkeen.

Analyysi perustuu Trafin tietoihin kaikista uuden henkilöauton vuonna 2016 ostaneista yksityishenkilöistä.

Lähde: Bisnode

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme