Mainos
Mainos

Tutkimuslaitoksen arvio: Pidempi työmatka taittuu edullisimmin sähköautolla

Trafin julkaiseman arvion mukaan täyssähköauto on oivallinen valinta pitkähköä työmatkaa päivittäin ajavalle autoilijalle.

Pääkuvan video

Tulevaisuuden liikennevisiot olivat käsittelyssä Huomenta Suomessa viime kesänä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pyysi Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä ja Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus VERNE:ltä vertailevat laskelmat siitä, paljonko ajaminen eri käyttövoimia käyttävillä henkilöautoilla maksaisi autoilijoille.

Tutkimuslaitokset saivat valita itsenäisesti laskelmissa käytetyt automallit ja lähtötiedot. Laskelmien tarkoitus on lisätä ymmärrystä siitä, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat ajamisen hintaan tulevaisuudessa.

Trafi kertoo haluavansa tarjota mahdollisimman monipuolisen näkemyksen ajamisen hinnan muutosta koskevista arvioista eri käyttövoimilla. Tieto on arvokasta erityisesti uuden auton ostoa harkitseville.

Autolla on väliä paljon ajavalle

Uuden kokonaan sähkömoottorilla toimivan auton hankinnassa valtion tukea hyödyntävä ajaa edullisesti. VTT arvioikin, että 2000 euron suuruisella tuella hankitulla täyssähköautolla ajaminen 30 000 kilometrin vuosisuoritteella maksaa 0,21 euroa kilometriltä, kun vastaavalla bensiiniautolla se maksaisi 0,22 euroa kilometri. VERNEn vertailussa taas vastaavat hinnat ovat sähköllä ajettaessa 0,23 e/km ja bensiinillä 0,31 e/km.

ajamisen-kustannukset-30000-vtt-graafi

Eri käyttövoimia hyödyntävien autojen ajamisen hintaerot ovat kuitenkin varsin pieniä. VERNEn viiden vuoden vertailussa esimerkiksi ympäristöystävällisen biokaasun ja fossiilisen maakaasun hintaero on vain noin 0,01 euroa kilometrillä eli alle 170 euroa vuodessa, jos ajetaan 15 000 kilometriä vuodessa. Jos vuodessa ajetaan 30 000 kilometrin, maakaasun ja biokaasun hintaero on kymmenen vuoden vertailussa vajaat 350 euroa vuodessa.

ajamisen-kustannukset-30000-verne-graafi

Verotus tasaa ajamisen hintaa eri käyttövoiminen välillä. Täyssähköautosta maksetaan vähiten veroja kaikissa vertailuryhmissä, mutta sen hankintahinta on korkeampi kuin fossiilisia käyttövoimia hyödyntävien autojen. Toisaalta täyssähköautolla ajaminen on halvempaa.

Trafi muistuttaa, että julkaistuihin arvioihin sisältyy paljon epävarmuuksia ja ne ovat suuntaa-antavia.

Ajamisen hintaan lähitulevaisuudessa vaikuttaa se, miten eri käyttövoimilla toimivien autojen jälleenmyyntiarvon ennustetaan muuttuvan. Tämä taas riippuu monista tekijöistä, kuten sähköautojen tarjonnassa ja hankintahinnassa tapahtuvista muutoksista ja akkujen kehittymisestä, kestävästi tuotetuttujen uusiutuvien polttoaineiden hintamuutoksista tai tarpeesta rajoittaa haitallisia lähipäästöjä tuottavien autojen pääsyä esimerkiksi keskusta-alueille.


Lähde: Trafi

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme