Mainos
Mainos

"Vaihdossa tarjottu kahvikuppia, puolisoa ja Land Roveria" – Anssi osti vanhalle Volvolleen mainospaikan Putous-finaalin tauolta, mutta miksi?

Missasitko hämmentävän mainoksen lauantain Putous-finaalin tauolla? Katso se tästä.

Helsinkiläismiehen päähänpisto tavoitti lauantai-iltana ison osan suomalaisista tv-katsojista. Putouksen finaalilähetyksen mainostauolla nähtiin nimittäin automainos, joka herätti enemmän kysymyksiä kuin tarjosi vastauksia.

Moni Putouksen finaalijaksoa lauantaina katsonut saattoi joutua hieraisemaan silmiään, kun vastaanottimissa lähti mainoskatkolla pyörimään valtavirrasta melkoisesti erottuva pätkä. Lyhyessä mainoksessa nähdään vähän vanhemman Volvon ratin takana istuva mies, joka kertoo, että kyseinen auto on myytävänä. Katsojaa kehotetaan menemään osoitteeseen anssinauto.fi, joka ohjaa samaa nimeä kantavalle Facebook-sivulle. Mistä tässä oikein on kyse?

Tavoitimme mainoksen taustalla olevan Anssi Rimpelän puhelimitse. Vaikka joku saattoi niin luullakin, ei kyseessä ole mikään vitsi.

Volvolle haetaan uutta kotia

Rimpelä kertoo, että mainoksessa nähty Volvo on ihan oikeasti myytävänä. Tarjouksia hän kertoo saaneensa runsaasti, mutta auto on vielä toistaiseksi pihassa. Ensimmäiset ostajaehdokkaat saapunevat koeajoille tänään maanantaina.

– Vaihdossa on tarjottu muun muassa kahvikuppia, omaa puolisoa ja Land Roveria, Rimpelä luettelee.

– Ja olisko ollut joku Ferrarikin siellä, hän jatkaa.

Kymmenien tuhansien eurojen välirahojen maksamisesta Rimpelä ei kuitenkaan ole kiinnostunut. Idea tempaukseen lähti yksinkertaisesti siitä, että Volvolle piti löytää uusi koti.

– Mietin, mistä saisi eniten huomiota, kun tajusin, että Putouksen finaaliviikonloppu lähestyy, ja sehän on kuin Suomen Super Bowl, hän naurahtaa.

Rimpelän mukaan hänelle tuli kova kiire saada mainos sekä Facebook-sivu tehtyä, sillä finaalilähetykseen oli vain muutama päivä aikaa. Tuttava hoiti neuvottelut MTV:n kanssa, ja mainos saatiin kuin saatiinkin miljoonayleisön keränneen lähetyksen mainostauolle.

Ei koiraa haudattuna

Rimpelällä itsellään on parin vuosikymmenen kokemus media- ja televisiomaailmasta sekä suurista tuotannoista. Hän on tuottanut aiemmin muun muassa Idols- ja Vain elämää -formaatteja.

– Tämä ei kuitenkaan liity varsinaisesti siihen, vaan kyllä tämä oli enempi yksityishenkilönä kikkailua.

– Multa on monta kertaa kysytty, että onko tässä joku juttu takana. Tässä ei ole mitään muuta takana kuin hullu idea, jonka suomalainen mies päätti toteuttaa kolmessa päivässä.

Missasitko hämmentävän mainoksen Putous-finaalin tauolla? Katso se tästä.

"Ei tässä mitään järkeä ole"

Rimpelä tunnustaa sen, mitä varmasti moni lukijoistakin tällä hetkellä ajattelee. 15-sekuntinen mainospaikka Putouksen finaalijakson tauolta noin 10 000 euron Volvon myymiseksi ei ole se taloudellisesti kannattavin ratkaisu.

– Ei tässä mitään järkeä ole. Järjetöntä touhuahan tämä on, hän myöntää, vaikkei haluakaan mainospaikan tarkkaa hintaa paljastaa.

– Mutta tuotanto oli edullinen! hän jatkaa välittömästi.

1,7 miljoonaa silmäparia haltuun

Mainoksen nähneet saattoivat kiinnittää huomiota myös siihen, että pätkässä puhuva Rimpelä kehottaa katsojia soittamaan hänen numeroonsa, mutta ruudussa näkyykin vain nettiosoite. Mies sanoo, että kyseessä oli puhdas vahinko.

– Jälkikäteen tajusin, että eihän siihen voi puhelinnumeroa laittaa. Ei ihmiset kerkeä sitä numeroa ottamaan ylös.

– Tässä mentiin todella nopealla aikataululla. Tämä on yhden sortin maailmanennätys siinä, miten nopeasti laitetaan kampanja pystyyn ja otetaan 1,7 miljoonaa silmäparia haltuun.

Positiivinen vastaanotto yllätti

Rimpelä kertoo pelänneensä, millaisia kommentteja hän tulisi saamaan, kun toteutti poikkeuksellisen mainoskampanjan omalla naamallaan. Vastaanotto ja saadut kommentit ovat kuitenkin olleet hänen mukaansa erittäin positiivisia.

Vaikka Rimpelällä ei sen suurempia taka-ajatuksia ollut idean saadessaan, kertoo hän pystyvänsä hyödyntämään tempausta tehdessään muun muassa puhujakeikkoja ja kertoessaan yrityksille, miten näiden kannattaisi tuotteitaan markkinoida. 

– Asioita ei kannata tehdä vaikeasti. Jos sulla on auto myytävänä, niin mieti, miten sä sen kommunikoit.

13 vuotta ja 255 000 kilometriä

Saimme selville, että myynnissä oleva vuosimallin 2005 Volvo XC70 ei ole ollut pitkään Rimpelän omistuksessa. Auto on tuotu vuodenvaihteessa Ruotsista, jossa se oli ollut Rimpelän mukaan vanhemmalla herrasmiehellä 13 vuotta.

– Se on huikeassa kunnossa oleva auto, mutta mä totesin, että mulla on oltava auto, jossa on vähän enemmän maavaraa, kun mä tuolla metsässä möyrin. Vaikka tuo on neliveto ja vähän korotettu, niin ei se kuitenkaan ihan riitä.

Nyt Rimpelällä on kiikarissaan maastoauto. Autoja ja museoprätkiä harrastava mies kertoo ajaneensa aiemmin niin Porscheilla, Audeilla kuin Jaguareillakin, mutta nyt hän kertoo iskeneensä silmänsä Nissanin premiumbrändi Infinitiin.

– Tai sitten vaikka Lexuksen hybridi. Jos siirtyisi jo 2006-luvulle.

Rimpelän Volvo XC70 on myynnissä myös Nettiautossa.

***

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme