Mainos
Mainos

Al Jazeera - arabiankielinen CNN

Afganistanin sodasta on hyvin vähän tarjolla tv-kuvaa. Länsimaiset kuvausryhmät eivät pääse maahan - muun muassa siksi, että Taleban pitää televisiota syntinä.

Vain yksi yhtiö on saanut luvan kuvata Afganistanissa: arabiankielinen uutiskanava Al Jazeera. Sodasta voikin tulla Al Jazeeran hyppy kuuluisuuteen muuallakin kuin arabimaailmassa.

- Se johtuu siitä, että me olemme Talebanin mielestä pienempi kahdesta pahasta, sanoo Al Jazeeran Lontoon toimipisteen toimituspäällikkö Yasri Fouda.

- CNN ja BBC ovat Talebanin näkökulmasta vihollisen edustajia. Toisaalta he eivät halua toimia arabihallitusten kontrolloimien tiedotusvälineidenkään kanssa, koska he pitävät niitä vääräuskoisina, Fouda toteaa.

Al Jazeera ei toimituspäällikkö Yasri Foudan mukaan ole puolueellinen, vaan antaa yhtä lailla niin bin Ladenille kuin länsivaltojen edustajillekin tilaisuuden esittää näkemyksiään.

- Luulen, että niin kauan kuin kykenemme pitämään molemmat osapuolet vihaisina, kaikki on kunnossa, sanoo Fouda.

Al Jazeera perustettiin vuonna 1994. Ensimmäiset viisi vuotta rahoituksessta vastasi Qatarin hallitus, nyt asema saa tulla toimeen omillaan. Mainostulojen saaminen edellyttää riippumatonta luotettavaa journalismia, eikä se aina ole helppoa.

Arabimaailmassa vapaa tiedonvälitys ei ole itsestäänselvyys. Hallitukset, joista vain harvat on valittu vapaissa vaaleissa, pitävät riippumattomia tiedotusvälineitä niin suurena uhkana, että ne pitää kieltää.

Al Jazeera -uutiskanava on osoittanut, että pelko on aiheellinen. Se on raportoinut hallitusten korruptiosta, salaisista sopimuksista, jne. Samalla se on kuitenkin osoittanut, että riippumattomasta uutispalvelusta voi olla arabeillekin strategista hyötyä yhteishengen luojana ja moraalin kohottajana.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 11.10.2001)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme