Mainos
Mainos

Alma Median liikevoitto 97 miljoonaa - yhtiö panostaa uusmediaan

Alma Media -konsernin tammi-kesäkuun liikevaihto oli 1 474 miljoonaa markkaa ja liikevoitto 97 miljoonaa markkaa. Koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisvuodesta, mutta liikevoitto jää jonkin verran edellisvuotista pienemmäksi. Alma Median uusmediatoiminnoista muodostetaan New Media -liiketoimintaryhmä. Liiketoimintaryhmän vetäjäksi on nimitetty 1.9.1999 alkaen DI Raimo Mäkilä.

Alma Media, logo


Alma Median alkuvuoden liikevaihto kasvoi viime vuoden tammi-kesäkuuhun verrattuna 20 miljoonaa markkaa. Liikevoitto sen sijaan vähentyi 122 miljoonasta 97 miljoonaan markkaan. MTV-konsernin liikevaihto oli 548 miljoonaa markkaa ja liikevoittoa kertyi 22 miljoonaa markkaa. MTV:n liikevoitto väheni viime vuodesta 32 miljoonaa markkaa. Merkittävimmät syyt liikevoiton laskuun olivat kilpailutilanteen takia alentunut mainosajan hinta ja kohonneet ohjelmistokustannukset. Alhaisemmasta liikevaihdosta huolimatta MTV maksoi toimilupamaksua 2 miljoonaa enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

MTV:n osuus televisiomainonnasta oli 83 %. Kanavan katseluosuus oli edelleen korkea 42,6 %. MTV3 oli myös prime-timen eli parhaan katseluajan, kello 18-23, selkeästi kiinnostavin kanava. MTV3:n prime-timen katseluosuus oli 41,6 % .

Uusmediasta oma liiketoimintaryhmä

Alma Media kokoaa kaikki uuden median toimintonsa omaksi New Media -liiketoimintaryhmäksi. Liiketoimintaryhmän konsolidoitu liikevaihto kuluvana vuonna tulee olemaan noin 30 Mmk ja ensi vuonna liikevaihdon odotetaan ylittävän 50 Mmk.

New Media -liiketoimintaryhmän vetäjäksi ja Alma Media Oyj:n johtokunnan jäseneksi on nimitetty 1.9.1999 alkaen Alma Media Net Ventures Oy:n toimitusjohtaja DI Raimo Mäkilä. Mäkilä jatkaa toistaiseksi myös konsernin verkkopalvelujen teknisestä ylläpidosta, kehityshankkeista ja tutkimustoiminnasta vastaavan Alma Media Net Ventures Oy:n toimitusjohtajana. New Media - liiketoimintaryhmän kaupalliset ja sisältöhankkeet on koottu Alma Media Interactive Oy;öön, jonka toimitusjohtaja on Jukka Mauno.

Alma Median kehitysjohtaja Jaakko Niemisen mukaan uusi media on Alma Median keskeisiä painopistealueita lähivuosina. -Monet uuteen mediaan liittyvät hankkeet ovat siirtymässä kehitysvaiheesta liiketoimintavaiheeseen, joten on luonnollista että johtokunnassa on henkilö vastaamassa tästä nopeimmin kehittyvästä viestinnän alueesta.

MTV3 Internetiltä oma Internet-liittymä

MTV3 Internet laajentaa Internet-toimintojaan operaattoripalveluihin. MTV3 Internet aloittaa Internet-yhteyksien tarjoamisen suurelle yleisölle 22.8.1999. MTV3 Internet-liittymiä jaetaan aluksi K-Citymarketeissa ympäri Suomen myytävien Fujitsu-tietokoneiden mukana.

MTV3 Internet-liittymä tarjoa ihmisläheisen tien Internetiin. Liittymä on tarkoitettu sellaisillekin suomalaisille, jotka kokevat tietotekniikan vaikeana ja hankalana. Fujitsun kanssa yhteisyössä kootussa tietokone- ja liittymäpaketissa on Internet- liittymä valmiiksi asennettuna.

Käyttäjä pääsee suoraan www.mtv3.fi -palveluun ja muualle Internetiin. MTV3 Internet-liittymän tunnuslauseena onkin "Ihmisten Internet"."Haluamme edistää MTV3 Internet-liittymän avulla tietoyhteiskunnan tasa-arvoistumista. Nyt jokaisella suomalaisella on mahdollisuus päästä Internetiin edullisesti ja vaivattomasti", sanoo MTV3 Internetin toimitusjohtaja Jukka Mauno. "Seuraavaa askelta odotammekin valtiolta, jonka tehtävä on Ruotsin mallin mukaan tuoda kotiin hankittavat tietokoneet ja Internet- yhteydet verovähennysten piiriin."

Toiminta laajenee Viroon



MTV3 Internet aloittaa syksyllä 1999 uuden ajan median yhteistyön Viron suurimman mediakonsernin Express Gruppin kanssa. MTV3 Internet menee osakkaaksi Express Gruppin kanssa perustettavaan IT- yhteisyritykseen ja ryhtyy ylläpitämään yhdessä Ekspress Gruppin kanssa Viron suurimmaksi tähtäävää Internet-portaalia www.mega.ee. MTV3 Internet vastaa portaalin mainosmyynnistä ja markkinoinnista.

MTV3 Internet liittää Viron markkinat entistä laajemmin myös osaksi omaa toimintaansa. "Perustamme Matkalla-palveluumme erityiset Viro-sivut, jotka tarjoavat monipuolista tietoa Viroon matkustaville suomalaisille. Erityisen suuret odotukset meillä on suomalaisten halukkuudesta ostaa Virosta tuotteita Internetin välityksellä hyödyntäen Shop-it -kauppapaikkaamme", Mauno sanoo
(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme