Mainos
Mainos

Applea kritisoidaan kilpailijoiden mainostoiminnan ja sloganin viemisestä

Keskustelu Applen toiminnan ympärillä velloo voimakkaasti niin hyvässä kuin pahassa. Eilen Aamulehdessä pohdittiin, että uuden iPhone 4:n esittelyvideossa vilahtava iskulause "It´s all about connecting people" tuskin on sattumaa. Video on tarkkaan harkittu, sillä onhan kyseessä Applelle erittäin merkittävä tuote.

"Connecting people" on tunnetusti Nokian käyttämä iskulause. Nokian viestintäpäällikkö Tapani Kaskinen kertoi Iltasanomille, että Connecting People on yksi maailman tunnetuimmista sloganeista ja se on suojattu tavaramerkki mm. Yhdysvalloissa. Nokian mahdollisista jatkotoimista ei ole toistaiseksi kerrottu.

Googlen hankkiman AdMob-mobiilimainosyhtiön perustaja Omar Hamoui valittaa puolestaan, että Applen maanantaina julkaisemat uudet ehdot sovelluskehittäjille estävät Googlen ja AdMobin mainosratkaisujen käytön iPhonessa. Hamoui toteaa kirjoituksessaan, että Applen laatimat, mainosratkaisuihin liittyvät säännöt kohdistuvat kilpaileviin mobiiliteknologiayhtiöihin sekä yhtiöihin, joiden pääasiallinen toiminta ei kohdistu mainosten tarjoamiseen. Hänen mukaansa muutos uhkaa jopa pyyhkiä kokonaan kymmenien tuhansien sovelluskehittäjien toimintaa ylläpitävät liiketulot.

Hamouin mukaan Applen toiminta ei ole sovelluskehittäjien eikä täten myöskään käyttäjien etujen mukaista.

The Wall Street Journalin verkkosivujen mukaan Apple ei ole kommentoinut Hamouin väitteitä. Apple on aiemmin todennut, että se ei pyri estämään kilpailijoidensa pääsyä alustalleen. Yhtiön mukaan se pyrkii vain estämään väärinkäytöksiä.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme