Mainos
Mainos

Digitaalinen tietovarastointi auttaa yrityksiä analyyseissä

Yritykset keskittyvät nykyään entistä paremman informaation hankkimiseen aikaisempaa nopeammin. Jotkut suomalaisfirmatkin pyrkivät parantamaan kilpailuasemiaan perustamalla tietovarastoja, joiden pohjalta raporttien ja analyysien tekeminen onnistuu entistä vaivattomammin. Käytännön sovelluksia ovat esimerkiksi kustannusseuranta tai vaikkapa asiakasuskollisuuden selvittäminen.

-Asiakkaiden ostokäyttäytymisestä kiinnostunut kauppa voi kyllä turvautua esimerkiksi kuittien läpikäymiseen ja tehdä analyysinsä tällä tavalla kerättyjen tietojen pohjalta. Se on kuitenkin varsin hidas ja kallis tapa hoitaa asia. Tietovarastoon kauppa voi kerätä toimintansa kannalta tärkeitä tietoja ja niitä yhdistelemällä voidaan tehdä liiketoiminnan kannalta tärkeä analyysi, tuotepäällikkö Matti Makkonen Sybase Finlandista kertoo.

Makkonen korostaa, että tietovarastot eroavat operatiivisista tietokannoista.
-Tietovarasto tarkoittaa analyysikäyttöä varten tehtyä tietokantaa. Sen sijaan operatiiviseen tietokantaan tallennetaan tietoja, jotka ovat välttämättömiä yrityksen tai organisaation päivittäisen toiminnan kannalta, Makkonen selventää.

Tietomassojen kasvu lisää kiinnostusta

Yleisesti ottaen voi sanoa, etteivät yritykset vielä kuluvan vuosikymmenen alussa tehneet erillisiä tietokantoja operatiivista käyttöä sekä raportointi- ja analyysikäyttöä varten. Tietomäärän lisääntyessä useat firmat ovat kuitenkin jo teknistenkin syiden vuoksi joutuneet pyhittämään yhden tietokannan pelkästään operatiiviselle käytölle ja laatimaan analyysikäyttöä varten oman varaston.

Tietovarastointi-sana yhdistetään Makkosen mukaan nykyään lähes automaattisesti analyysi- ja raportointikäyttöön.
-Järjestelmä toimii siten, että päivittäisen toiminnan kannalta merkittävästä tietokannasta eli operatiivisesta kannasta kopioidaan joko automaattisesti tai jonkin ohjelman kautta ne tapahtumatiedot, joita analyysin teossa tarvitaan. Tietovarastokantaan ei siis yleensä oteta kaikkea operatiivisen kannan informaatiota, Makkonen selventää.

YTV hyödyntää tietovarastointia

Tietovarastoprojektit ovat Suomessa vielä suhteellisen uusia asioita. Samoilla teknisillä välineillä, joilla tehdään operatiivisia tietokantoja, ei tyypillisesti saada aikaan toimivia tietovarastoja.
-Muun muassa heikon tekniikan vuoksi tietovarastointi ei ole vielä lyönyt itseään läpi Suomessa, Makkonen sanoo.

Esimerkkinä tietovarastoinnista hän mainitsee Pääkaupunkiseudun Yhteistyövaltuuskunnan YTV:n matkakorttiprojektin.
-Tyypillisesti tietovarastointia käyttävät yritykset, jotka joutuvat käsittelemään suuria tietomääriä. Voisi sanoa, että mitä suurempia tietomassat ovat ja mitä yksityiskohtaisemmin tietoja pitää analysoida, sitä merkittävämpää hyötyä erillisestä tietovarastosta on, Makkonen sanoo ja lisää, että tietomassaa, joka koostuu esimerkiksi sadoista tuhansista päivittäisistä matkustustapahtumista, on mahdotonta analysoida suoraan operatiivisesta järjestelmästä.

Päivittäistavarakaupat voivat hyödyntää tietovarastointia esimerkiksi ostokäyttäytymisen ja asiakasuskollisuuden selvittämisessä. Tuotteita valmistava yritys puolestaan voi käyttää tietovarastointia esimerkiksi kustannus- tai laatuseurantaan.
(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme