Mainos
Mainos

Digitaaliset mediapalvelut uudessa nousussa

Digitaalisia mediapalveluja tuottavat yritykset luottavat uuteen nousuun romahduksen jälkeen.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 1990-luvun lopun kaltaista hyperkasvua ei ole kuitenkaan nähtävillä, vaan liikevaihdon ja henkilöstön lasketaan nousevan jatkossa 5-10 prosentin vuosivauhdilla.

LTT-Tutkimus selvitti kehitysyhtiö Culminatumin toimeksiannosta alan nykytilaa ja kehitysnäkymiä. Rahoituksesta vastasi kauppa- ja teollisuusministeriö.

Selvityksen mukaan toimiala on tullut jäädäkseen ja sitä pitää hoitaa kuin mitä tahansa liiketoimintaa.

Ala kattaa erilaiset digitaaliset mediapalvelut viihteestä oppimiseen ja markkinointiviestinnästä terveyteen ja hyvinvointiin. Mukana on myös palvelut erilaisille kauppapaikoille kuten verkkokaupalle.

Palveluja jaetaan erilaisia sähköisistä kanavista kuten netistä tai kännyistä. Viime vuonna alan liikevaihto oli noin 160 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 2300 ihmistä. Huippuvuodesta 2000 molemmat ovat laskeneet noin 10-20 prosenttia. Yhtiöiden huippuvuosien arvosta on pyyhkiytynyt pois 90 prosenttia.

Toimialalle on tunnusomaista suuri mikroyritysten määrä. Valtaosa myynnistä keskittyy kuitenkin alan suurille yrityksille. Noin 70 prosenttia alan yrityksistä on keskittynyt pääkaupunkiseudulle.

(MTV3)

(Talousuutiset 14.05.2003)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme